Hjem
Kommunikasjonsavdelingen
Nyhet fra På Høyden

Alt for utsikten

Svært få bygg på Nygårdshøyden har et eget periskop. Sjøfartsmuseet fikk sitt på plass i går.

Hovedinnhold

Å montere et ubåt-periskop er krevende nok i seg selv, men trioen Gro Anne Myking, Thor Askeland og Arvid Johannessen har gjort dette mange ganger før. Det eneste problemet er at de aldri har montert et periskop på en bygning før.

De tre sivilt ansatte teknikerne fra Haakonsvern er hentet inn for å installere det som skal være trekkplasteret når Bergen Sjøfartsmuseum åpner dørene for ubåt-jubileumsutstillingen sin 22. april.

– Dette er komplisert. På Haakonsvern er alt lagt til rette for montering, men dette er en helt annen måte å gjøre det på, forteller Arvid Johannessen.

– Men vi kjenner hver minste skrue på dette periskopet, forsikrer Gro Anne Myking.

Da ubåten sank

Norge fikk sin første undervannsbåt allerede i 1909, etter at kaptein Victor Alfred Geelmuyden hadde vært i USA og observert tester av den amerikanske marinen sin nyvinning. På tross av at den amerikanske ubåten faktisk sank under testene (og ikke på den måten den skulle), anbefalte Geelmuyden undervannsbåter varmt, og Norges første ubåt, Kobben, stod klar 28. november 1909.

Tårnet fra Kobben, som er det eneste som er igjen av ubåten, har stått på Haakonsvern siden ubåten ble skrapet. Fra den 22. april vil tårnet bli å se på plenen foran Sjøfartsmuseet.

Gjenskaper ubåt på loftet

De norske ubåtene feirer 100 år i år, og det er på bakgrunn av dette at Haakonsvern tok kontakt med Bergen Sjøfartsmuseum for å lage en utstilling.

– Siden vi ikke kan ha en ekte ubåt her inne på museet, prøver vi å gjenskape noe av det. Og periskopet er en såpass viktig del, det er jo ubåtens øye under vann, så det måtte vi bare ha, forteller prosjektleder ved Sjøfartsmuseet, Bård Gram Økland.

I tillegg til periskopet – og ubåtmodellen som skal bygges opp rundt det inne på museet – vil det bli utstilt en rekke modeller, flagg og utstyr fra Norges hundreårige ubåthistorie.

Heist opp med kran

Periskopet på sin side har hatt en lang reise. Fra lageret på Haakonsvern har det blitt kjørt med lastebil til Nygårdshøyden. Der venter en kranbil som heiser periskopet videre oppover, og ned gjennom en takluke på museet.

Marginene er på få millimetere, samtidig som at mekanikken er så tung at finjusteringer i plasseringen foretas med silkehansker og slegge.

– I ubåten henger den ned fra taket, men det kan vi ikke gjøre her. Vi måtte lage en søyle som den kunne stå på, forteller Myking, som regner med at hele apparatet veier rundt et halvt tonn.

Med periskopet kan museumsbesøkende se Bergen og omegn på en helt ny måte, med 360 graders syn og seks ganger forstørrelse, akkurat som om bord i en ekte ubåt.

Om en ekte ubåt befant seg i øverste etasje på Sjøfartsmuseet, vel å merke.

Denne artikkelen er hentet fra UiBs internavis På Høyden.