Fakultet for kunst, musikk og design
Konsert

Støttekonsert for Ukraina - et år siden invasjonen

24. februar, ett år etter invasjonen i Ukraina, blir det støttekonsert i Bergen domkirke ved professor i piano ved Griegakademiet, Torleif Torgersen og alumn fra Griegakademiet, fiolinist Hanna Veits.

Hanna Veits
Eivind Senneset

Hvor: Bergen domkirke
Når: kl 19:00 24. februar 2023
Arrangør: Griegakademiet - Institutt for musikk

Hva: Melodies of the Moments: 22 stykker i 7 sykluser for fiolin and piano av Valentin Silvestrov ved Hanna Veits, fiolin og Torleif Torgersen, piano.

Det blir også appell ved rektor ved Universitetet i Bergen, Margareth Hagen.

Den 24. februar er det nøyaktig ett år siden Russlands brutale krig mot Ukraina startet. Krigen har ført til massive ødeleggelser, ufattelige lidelser for befolkningen i landet og den største flyktningkatastrofen i Europa siden den andre verdenskrig.

På denne konserten får du høre verker av Valentin Silvestrov som regnes som Ukrainas fremste komponist. Hans verk Melodies of the moment/ Øyeblikkets melodier som musikerne fremfører 24. februar består av 22 små stykker i 7 hefter. Selv om de også kan spilles separat, var det Silvestrov sin hensikt at verket ble spilt i sin helhet, da stykkene tidvis glir inn i hverandre. Musikken er innadvendt, lavmælt og inderlig vakker.

Valentin Silvestrov, som nå er 85 år gammel, ble evakuert ut av Kyiv i mars 2022 og bor nå i Berlin.

De som fremfører Silvestrovs verker er fiolinist Hanna Veits, utdannet ved Griegakademiet. Hun er opprinnelig fra Luhansk i øst Ukraina, og kom til Norge for 5 år siden. Torleif Torgersen er pianist, og professor på Griegakademiet i Bergen.

Alle inntekter fra konserten (der det blir innsamling på Vipps 90720) går uavkortet til den Ukrainske forening i Bergen som blant annet samler inn penger til medisinske forsendelser til Ukraina.