Publikasjoner
Her finner du en oversikt over noen av våre forskergruppemedlemmer sine publikasjoner som er knyttet til forskning og undervisning om kontroversielle tema. Trykk på fanene for å se publikasjonene, eller utforsk våre forskerprofiler under.
Hovedinnhold
Marie von der Lippe
- Lippe, von der, Marie. Fordommer i skolen: Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering. Universitetsforlaget 2021 (ISBN 9788215037400) 371 s. UiB
- Lippe, von der, Marie. Fordommer i skolen. I: Fordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering. Universitetsforlaget 2021 ISBN 9788215037400. s. 11-34. UiB
- Lippe, von der, Marie. Special Issue "Teaching Controversial Issues and Religion" (Guest editor). Religions 2020. UiB
- Lippe, von der, Marie; Moldrheim, Solveig. Råd til lærere som underviser i kontroversielle tema: La elevene utforske egne meninger. https://www.utdanningsnytt.no/ytringsfrihet/rad-til-laerere- [Fagblad] 2020-11-11. UiB
- Flensner, Karin K; Lippe, von der, Marie. Being safe from what and safe for whom? A critical discussion of the conceptual metaphor of ‘safe space’. Intercultural Education 2019 ;Volum 30.(3) s. 1-14
- Lippe, von der, Marie. Teaching controversial issues in RE: the case of ritual circumcision. British Journal of Religious Education 2019
- Lippe, von der, Marie. The Right to be Exempted: A Discussion of the Relationship between Religion, Law and Education in Norwegian Public Schools. I: Religion, Law, and Justice: Seven Essays. Novus Forlag 2018 ISBN 978-82-7099-912-5. s. 133-157
Trine Anker og Marie von der Lippe
- Anker, Trine; Lippe, von der, Marie. Coming to Terms with Terrorism? A Case Study on how Schools are Dealing with the Terror Attacks of 22 July in Oslo and at Utøya. I: Religion and Dialogue in the City. Case Studies on Interreligious Encounter in Urban Community and Education. Waxmann Verlag 2018 ISBN 978-3-8309-3794-4. s. 247-261
- Anker, Trine; Lippe, von der, Marie. Controversial issues in Religious Education: How Teachers Deal with Terrorism in their Teaching. I: Researching Religious Education: Classroom Processes and Outcomes. Waxmann Verlag 2018 ISBN 978-3-8309-3719-7. s. 131-143
- Anker, Trine; Lippe, von der, Marie. Tid for terror: Læreres håndtering av kontroversielle spørsmål i skolens religions- og livssynsundervisning. Prismet 2016 ;Volum 67.(4) s. 261-272
- Anker, Trine; Lippe, von der, Marie. Når terror ties i hjel : en diskusjon om 22. juli og demokratisk medborgerskap i skolen. Norsk pedagogisk tidsskrift 2015 ;Volum 99.(2) s. 85-96
- Anker, Trine; Lippe, von der, Marie. Salient or silenced. How religion and terrorism are formatted in school. I: Formatting Religion: Across Politics, Education, Media, and Law. Routledge 2019 ISBN 9781138599987. s. 142-155
MF UiB
Trine Anker
- Anker, T., & Lenz, C. (2021). "Leder: Forebygging av fordommer oggruppefiendtlige holdninger i skolen". Nordisk tidsskrift for pedagogikkog kritikk, 7. https://doi.org/10.23865/ntpk.v7.3256
- Anker, T., & Lenz, C. (2021). "Lærerens makt og avmakt i et flerkultureltklasserom – en analyse av lærerstudenters profesjonsetiske forståelse". Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 7.https://doi.org/10.23865/ntpk.v7.2358
- Hauan, Lina Snoek & Anker, Trine (2021). "Fordommer mot religion. Epistemisk urettferdighet i klasserommet". I: Lippe, Marie von der (red.) Fordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering.Oslo. Universitetsforlagethttps://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-04
Hild Hoff
- "Promoting 21st century skills through classroom encounters with English language literature in Norway: Theoretical and practical considerations". I: Moving English language teaching forward : Festschrift in honor of Ragnhild Elisabeth Lund. Cappelen Damm Akademisk, s. 165-194
- "The evolution of intercultural communicative competence: Conceptualisations, critiques and consequences for 21st century classroom practice". Intercultural Communication Education ;Volum 3.(2) s. 55-74.
- "Rethinking approaches to intercultural competence and literary reading in the 21st century English as a foreign language classroom". PhD avhandling. Universitetet i Bergen.
- "Fostering the 'intercultural reader'? An empirical study of socio-cultural approaches to EFL literature". Scandinavian Journal of Educational Research 2017 ;Volum 63.(3) s. 443-464
- "From 'Intercultural Speaker' to 'Intercultural Reader': A Proposal to Reconceptualize Intercultural Communicative Competence Through a Focus on Literary Reading". I: Intercultural Competence in Education: Alternative Approaches for Different Times. Palgrave Macmillan, s. 51-71
Christian Lomsdalen
- Lomsdalen, C. (2021). "Fritak og religiøse spenninger i skolen". Prismet, 72 (2), s. 153–170. https://doi.org/10.5617/pri.8884.
- Lomsdalen, C. (2021). "Motstridende rettigheter i klasserommet og fordommer mot enkeltgrupper". I M. v. d. Lippe (Red.), Fordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering. Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-12.
- Lomsdalen, C. (2023). "Islam, Kjønn, og Fritaksproblematikk i Skolen: Svømmeundervisningen som Kjerne til Konflikt i Fritakssaker". Scandinavian Journal of Islamic Studies, 17 (1), 11–34. https://doi.org/10.7146/tifo.v17i1.137275.
Kristoffer Løkken Økland
- Økland, Kristoffer L. (2021) "Medialiseret fordommer? ‐ Unge jøders opplevelse av mediedebatten om rituell omskjæring av gutter", i Marie von der Lippe (red.) Fordommer i skolen, s. 104-128. Oslo, Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-05
Sissel Undheim
- Undheim, Sissel. Borderline virginities. Sacred and secular virgins in late antiquity. Routledge, 2017
- von der Lippe, Marie og Sissel Undheim (red.) Religion i skolen. Didaktiske perspektiver på religions- og livsynsfaget, Oslo: Universitetsforlaget, 2017
- Balansekunst med Beyoncé – Å spille på fordommer for å bryte dem ned, Fordommer i skolen. Demokratiforståelse og gruppebaserte fordommer. Marie von der Lippe (red.), Oslo: Universitetsforlaget, 2021;198-228, O.A. https://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-09
- Helt seriøst!? Om populærkultur i KRLE og Religion og Etikk, Religion og livssyn: Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge. 2020.2; 20-29. (https://www.religion.no/_files/ugd/6972da_c91310a7f6c74775baa3059e13c70948.pdf)
- Med tente lys inn i varmen. Santa Lucia i norske skoler og barnehager, DIN Tidsskrift for religion og kultur (Temanummer, Ritualer og ritualiseringer i norsk skole). (2) 2019. O.A. http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/1721/1703
- Lego-religion in the classroom. The potential use of children’s popular culture in the teaching of religion and ethics. Zeitschrift für Religionskunde - Revue de didactique des sciences des religions ZFRK / RDSR 6, 2018; 52-66. O.A. https://www.religionskunde.ch/images/Ausgaben_ZFRK/Rubriken/2018_06_3_Undheim_ZFRK_6-2018.pdf
- Made Up Prophecies: Metamodern Play with Religion, Spirituality and Monomyth in the LEGO Universe, Cultural Studies of LEGO – more than just bricks, Rebecca C. Hains and Sharon R. Mazzarella (eds.), Palgrave Macmillan, 2019; 97-121, https://doi.org/10.1007/978-3-030-32664-7_5
- Kan populærkultur og døde religioner vekke liv i religionsfaget?, Religion i skolen. Didaktiske perspektiver på religions- og livsynsfaget, Marie von der Lippe og Sissel Undheim (red.) Universitetsforlaget 2017; 54-69
- Bilder og bildeforbud i KRL og RLE, Det tredje språket. Multimodale studier av interkulturell kommunikasjon i kunst, skole og samfunnsliv. Martin Engebretsen (red.) Portal forlag, 2015; 247-266
Henriette Hanky
- Hanky, Henriette; Jacobsen, Knut A.; Keul, István (red.) (under publisering): Embodied Reception. South Asian Spiritualities in Contemporary Contexts. Sheffield: Equinox.
- Hanky, Henriette (2021): «Avkobling og transformasjon. Meditasjonsretreater på Dharma Mountain mellom popularisering og religiøst fellesskap». I Aura. Tidsskrift for akademiske studier av nyreligiøsitet 12, 3-24.
- Hanky, Henriette (2020): «Neue religiöse Bewegungen im Wandel. Mediatisierung, Unmittelbarkeit und Remarkierung von Wissen». I Hubert Knoblauch (red.): Die Refiguration der Religion. Perspektiven der Religionssoziologie und Religionswissenschaft. Weinheim: Beltz Juventa, 169–188.
Solveig Moldrheim
- "Framstillinger av ’de andre’: Stereotypier i kategorier". I Line Alice Ytrehus (red.): Forestillinger om den andre. Images of Otherness. Høyskoleforlaget, Kristiansand 2001
- Moldrheim, S. 2000. På jakt i stereotypijungelen. Forestillinger om ikke-hvite sett gjennom norske ukeblad i 1952 & 1975. Kristiansand: HøyskoleForlaget AS
- "Images of the Other – Changing Stereotypes in the Post War Period". I Line Alice Ytrehus og Jorun Sem Fure (red.): Crossing Borders – Changing Minds? (Kulturstudier nr. 31) Høyskoleforlaget/ Norges Forskningsråd. Kristiansand 2003.
- "Kløkt og fordom. Om holdningsendring i klasserommet". FLEKS - Scandinavian Journal of Intercultural Theory and Practice, 1(1), 2014
- Lenz, Claudia; Moldrheim, Solveig. «Nulltoleranse» – fra lydighet til myndiggjøring: Hvordan møte krenkende atferd og fordomsfulle uttrykk i skolen. I: Dembra - Faglige perspektiver på demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet i skolen (2). Oslo: Senter for Studier av Holocaust og livsynsminoriteter 2019 ISBN 978-82-92988-67-1. s. 34-49MF UiB
Sebastian Jarmer
- Jarmer, S. T. (2022). 50 Years of Criticizing Religion: A Historical Overview of Norwegian Religious Education, Religions, s. 1 - 22. Religions, ISSN: 2077-1444
Medlemmer fra andre institusjoner
29.01.2024