Hjem
Koronavirus – informasjon for studenter og ansatte
Korona

Hvordan har studentene taklet overgangen til heldigital undervisning?

Våren 2020 stengte UiB tilgangen til campus for ansatte og studenter grunnet koronapandemien, og all undervisning og vurdering ble flyttet til digitale flater. Ny studentundersøkelse skal finne ut mer om hvordan dette har påvirket studie- og læringssituasjonen for studentene.

Digital undervisning med studenter og underviser. Skjermdump
Øverst f.v. førsteamanuensis Ahmad Hemmati, student Mats Riveland. Nederst f.v. Marie Heggebakk og samboer Sondre Nilsen, førsteamanuensis Jan-Ove Færstad.
Foto/ill.:
Privat

Aldri før har UiB vært i en lignende situasjon. Over natten ble universitetstilværelsen endret for tusenvis av studenter og ansatte, og med stengte dører på campus startet en omfattende digital dugnad. På kort tid ble det stablet på beina digitale løsninger for alt fra forelesninger til disputaser og avdelingsmøter. 

Spesielt vårsemester

– Det har utvilsomt vært en annerledes og tøff vår for studentene, men vi har fått unike erfaringer som vi må ta med oss og bygge videre på, sier påtroppende leder av Studentparlamentet ved UiB, Sandra Amalie Lid Krumsvik.

– Derfor er vi veldig glade for denne undersøkelsen, og vil oppfordre alle studenter til å delta slik at vi får et godt datagrunnlag. Dette er en viktig mulighet for å påvirke hvordan vårt universitet skal være i fremtiden!

Vil lære av erfaringene

Krumsvik får støtte av Oddrun Samdal, viserektor for utdanning ved UiB. Studentundersøkelsen inngår i forskningsprosjektet DigiTrans (The Digital Transformation of UiB) som ble iverksatt av UiB gjennom læringsanalysesenteret SLATE for å se på hvordan endringene har påvirket undervisningssituasjonen for både ansatte og studenter, og studentundersøkelsen inngår i dette prosjektet. 

– Vi ønsker å lære av de erfaringene vi har gjort så langt i forhold til digital undervisning og vurdering under koronapandemien. UiB ønsker å tilby studentene de beste mulighetene for god undervisning og læring, sier Samdal som håper så mange som mulig svarer på undersøkelsen.

– Da vil vi få et godt grunnlag for å evaluere og forstå hva vi bør forbedre og endre om vi seinere igjen må bli heldigitale. Vi ønsker også å se om det har vært gode erfaringer som vi kan integrere som del av vår ordinære tilnærming til undervisning og vurdering.

Les mer og delta i undersøkelsen her 

Undersøkelsen er anonym og går ut til alle studenter ved UiB. Det tar ca. 10 minutter å svare på de ulike spørsmålene som omhandler undervisning og studentenes studiesituasjon. Deltakere er med i trekningen av byGAVEKORT til en verdi av 1000 kroner. 5 vinnere vil bli trukket ut.

Lurer du på noe om undersøkelsen eller forskningsprosjektet?

Kontakt postdoc Kjetil Egelandsdal eller SLATE-direktør professor Barbara Wasson