Delingskultur og undervisningskvalitet
Møt bioCEED, Senter for fremragende utdanning, og Exphil, med status som fremragende undervisningsmiljø, til samtale. Tema: Hvordan skape samarbeids- og delingskultur, og hva har den å si for undervisningskvalitet?

Hovedinnhold
Det har blitt helt vanlig for undervisere å produsere videoer, podcaster og andre digitale ressurser som supplement til pensumlitteratur og fysisk undervisning. Derfor tilbyr UiB nå DLR, en lagrings- og delingstjeneste for denne typen læringsressurser. DLR er en nasjonal skytjeneste som skal gjøre det enklere å dele innad i fagmiljøer og på tvers av miljøer. Hovedformålet med tjenesten er altså å gjøre det teknisk mulig og enklere å dele.
Skjerper kvalitetsbevisstheten
Men hvorfor dele? Økt deling kan ha en positiv innvirkning på undervisningskvalitet, fordi undervisningen blir bedre når vi kan se, lære og bli inspirert av hvordan andre gjør det. Deling skjerper kvalitetsbevisstheten, fordi ressurser kun deles når vi er sikre på at de har god nok kvalitet. En ny norsk studie viser, i tillegg til dette, at det gjerne er kollegier med gode fagfelleskap som er trygge på hverandre som mest sannsynlig tør å dele. Dette fordi deling kan oppleves som ganske skummelt.
I Labfrokosten skal vi utforske det som kanskje er et vekselvirkende forhold mellom delings- og samarbeidskultur, på den ene siden, og undervisningskvalitet på den andre. For å gjøre det har vi invitert to undervisningsmiljøer som begge er meritterte for sin høye undervisningskvalitet: Exphil- miljøet ved FOF (Institutt for filosofi og førstesemestersstudier) og bioCEED ved Institutt for biovitenskap.
Innledere
Leder for Exphil-utvalget Vibeke Andrea Tellmann, og emneansvarlig for SV Exphil Trygve Lavik vil dele hvordan de ved FOF har greid å bygge en utviklingsorientert kvalitetskultur som i stor grad samarbeider og deler i arbeidet med undervisning.
Oddfrid Førland, koordinator for bioCEED siden oppstart og forsker på meriteringsordninger i undervisning vil fortelle hvordan og hvorfor det å skape et miljø hvor inkludering, samarbeid, åpenhet og kollegial deling rundt undervisningsutvikling er et sentralt element i det senteret er.
Torsdag 27. oktober 8.30 - 10.00
- 8.30 - 9.00: Enkel frokost og sosial oppvarming
- 9.00 - 9.30: Innledninger v/Vibeke Tellmann, Trygve Lavik og Oddfrid Førland
- 9.30 - 10.00: Spørsmål, svar og diskusjon
Vi trenger at du melder deg på, slik at vi vet hvor mange vi skal handle frokost til.
Vel møtt!