Hjem
UiB læringslab
Digitale læringsverktøy

Webmøter og undervisning i sanntid

UiB har fått på plass Zoom, et nytt verktøy for webmøter og undervisning i sanntid, som kan supplere og erstatte Adobe Connect.

UiB har nå fått på plass Zoom, en ny teknisk løsning for videoseminar og undervisning i sanntid som legger til rette for digital toveis kommunikasjon mellomg deg og dine studenter.  Løsningen bygger på Zoom Total/Pro, og inkluderer bl.a. "breakout rooms" for mindre grupper.  Løsningen er på samme vis som Kaltura et integrert verktøy i Mitt UiB.

Merk at  vi anbefaler å bruke denne løsningen kun dersom  du planlegger undervisning med høy grad av interaktivitet/diskusjon.  

Zoom eller Kaltura - hvilket skal jeg bruke? 

Vi anbefaler Zoom dersom du planlegger undervisning med høy grad av interaktivitet mellom underviser og student, og studenter imellom.

For andre typer undervisning, som videoforelesninger, introduksjoner til tema, demonstrasjoner, etc. hvor du som underviser spiller hovedrollen anbefaler vi at du heller tar i bruk Kaltura, vårt nye verktøy som lar deg ta skjermopptak og/eller videopptak, samt laste opp, lagre og dele eksisterende videoer som en integrert del av Mitt UiB.

Hva med Adobe Connect?

Adobe Connect er mye brukt som plattform for nettmøter og sanntidsundervisning, men har begrenset kapasitet, ikke minst nå som hele UH-sektoren legger undervisningen på digitale flater. Vi anbefaler derfor at kun undervisere som allerede bruker Adobe Connect i sine kurs og emner tar denne løsningen i bruk for å digitalisere undervisningen. 

Om Adobe Connect

Adobe connect egner seg for: 

  • Webmøter
  • Klassemøter
  • Synkron undervisning
  • Veiledning (individuelt og/eller grupper)

Tjenesten støtter flerpartskonferanser i nettleser med deling av lyd, kamerabilde, chat, dokumenter og skjerm. Dette kan gjøres via PC (Windows, Mac), men også via nettbrett og mobil (Android, iOS, BlackBerry). Det er også mulig å gjøre opptak, slik at man kan dele møtet/forelesningen i ettertid.

Studenter og ansatte har lik tilgang, og det er ingen begrensning på bruk (f.eks. antall møterom som kan opprettes av en bruker).

Tjenesten er ikke integrert i Mitt UiB. Adobe Connect kjører direkte i nettleseren din, uten at du trenger å installere ekstra programvare på maskinen.

For å benytte tjenesten trenger du:

  • en datamaskin
  • et webkamera, dersom datamaskinen ikke har dette integrert
  • en mikrofon (helst et USB-headset for best mulig lyd, men et headset til mobilen din vil som regel fungere godt nok)

Systemkrav:

På grunn av kompatibilitetsproblemer bør helst ikke Google Chrome-nettleseren benyttes sammen med Adobe Connect. Du må ha Flash installert for å kunne opprette et møterom og for å kunne delta i møter.

For at du selv og andre skal få en god møteopplevelse er det viktig å laste ned programtillegget "Adobe Connect Add-in" i forkant. Denne finner du under fanen "Help" når du er innlogget i møterommet.

Bruke Adobe Connect 

  1. Åpne lenken til møterommet i nettleseren din, og delta som gjest eller logg på med Feide (UiB-konto)
  2. Gi Adobe Connect tilgang til mikrofon og webkamera
  3. Kjør en veiviser for lydinnstilling
  4. Last ned Adobe Connect Addin
  5. Alt klart for møte

Innlogging:

Innloggingslenken til webmøteløsningen er connect.uninett.no. Detaljert brukerveiledning for møtedeltakere og møteverter, finner du hos eCampus Support.

Mobile enheter: 

Forutsatt at du har URL-lenken til møtet er det også mulig å bruke tjenesten på smarttelefon eller nettbrett. Dette gjør du ved å laste ned appen Adobe Connect Mobile. Denne er tilgjengelig både for Android og iOS.