Hjem

Machine Vision

Hovedinnhold

Machine Vision trademark blue

Machine Vision er et femårig prosjekt støttet av ERC og ledet av Professor Jill Walker Rettberg. Målet til prosjektet er å utvikle et teoretisk rammeverk for å forstå hvordan hverdagslig bruk av maskinsyn påvirker oss som samfunn og enkeltmennesker. I tillegg til teoretisk og historisk arbeid vil prosjektgruppen bruke estetiske analyser av dataspill, fortellinger og digital kunst som tematiserer eller gjør bruk av maskinsyn, samt etnografisk feltarbeid med brukere og utviklere for å skape en rik humanistisk forståelse av hvordan det 21. århundrets maskinsyn endrer vår forståelse av verden omkring oss. 

Databasen Machine Vision in Art, Games and Narratives database samler informasjon og analyser av 500 dataspill, kunstverk og fortellinger (filmer, romaner osv) som handler om eller bruker maskinsynsteknologier. I 2022 publiserer vi datasettet åpent, og arbeider videre med analyser av dataene. 

PRISEN FOR UNGE FORSKERE 2021
Gabriele de Seta - vinner av Prisen for unge forskere 2021

Forsker på hvordan kunstig intelligens påvirker livene våre

Gabriele de Seta forsker på hvordan vi samhandler med digitale medier i hverdagen. Nå får han Prisen for unge forskere for sitt fremragende arbeid.

Nyhet
Personer sitter rundt et bord

Rollespill om etikk og teknologi på AI-konferanse

Ettersynsing begynte som et praktisk masterprosjekt i digital kultur. Noen måneder seinere ble det tatt i bruk på NORAs konferanse for AI-forskere og fagfolk.

analyse av sosiale medier
Jill Walker Rettberg

Har utviklet en ny metode for å analysere sosiale medier

Vet du hvor personopplysningene du legger igjen i apper og sosiale medier blir brukt? En ny metode utviklet av professor Jill Walker Rettberg bidrar til å kartlegge akkurat det.

Forskningsformidling
Blurry blue image showing a crowd of people with green boxes superimposed on the image, suggesting some kind of machine vision.

Siviliasjonens venterom: laiv-rollespill om maskinsyn

ERC-prosjektet MACHINE VISION har fått ekstra støtte til forskningsformidling, og skal utvikle et laivrollespill i tillegg til en utstilling på Universitetsmuseet i 2021.

CFP
A grid of pictograms representing six machine vision technologies: cameraphones, deepfakes, drones, emotion recognition, facial recognition and filtering

Inviterer papers til et spesialnummer om kulturelle representasjoner av maskinsynsteknologier

The Machine Vision in Everyday Life project inviterer forskere til å sende inn bidrag til en samling artikler om hvordan maskinsynsteknologier representeres estetisk og kulturelt.