Machine Vision
Nye PhD kandidater

Machine Vision teamet er i gang!

Våre tre nye PhD-kandidater er på plass i prosjektrommet til Machine Vision, og teamet er i full gang med første arbeidspakke.

Machine Vision gruppa
Jill Walker Rettberg med sine nye PhD-kandidater og resten av Machine Vision gruppa.
Linn Heidi Stokkedal, UiB

I januar 2019 har tre flotte PhD-kandidater startet opp ved prosjektet vårt. Prosjektrommet vårt på HF-bygget fullt og forskningen er godt i gang. Kandidatene er Ragnhild Strøm Solberg, som er lektor i engelsk med dataspill som spesialitet. Hun har flere års erfaring som lektor i en vgs i Trondheim, og har studert ved NTNU og University of California Santa Barbara. Linda Kronman er kunstner fra Finland og Østerrike, og skal skrive om maskinsyn i sammenheng med kunst. Hun er en del av kunstnerduoen Kairus. Marianne Gunderson er vår ekspert på narrativ, og hun har en master om fanfiction fra kjønnsstudier ved UiO.

Prosjektgruppen er i gang med ukentlige workshops for å samle flest mulig eksempler på kunst, fortellinger og spill som tematiserer eller bruker maskinsyn. Vi utvikler et sett med tagger for å beskrive hvordan maskinsynet framstilles, og skal så bruke visualiseringsteknikker for å forstå de store linjene i hvordan vår kultur representerer maskinsyn i dag. I tillegg er vi i gang med litteraturstudier og alt som skal til for å starte opp som stipendiat. Det er interessant å forme vokabularet og beskrivelser på en så stor bredde av sjangrer, og vi er allerede godt i gang med denne prosessen.

I april blir det et nytt workshop om "Future Visions of Machine Vision", som bygger videre på workshoppen i fjor. I løpet av februar eller mars skal vi også utlyse en ny stilling, en 3-årig postdoc for en antropolog el.l. som skal gjøre feltarbeid og intervjuer med brukere og utviklere av maskinsyn.