Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Realfagssamarbeid - foredrag som kan tilbys

Oversikt over faglige foredrag innen matematikk og naturvitenskap som vitenskapelig ansatte ved MN kan bidra med overfor elever og lærere, i klassen, på lærersamlinger, eller her på MN.

Nedenfor en en oversikt som viser mulige foredrag. Oversikten vil bli oppdatert med ujevne mellomrom.

Realfagslærerne ved våre partnerskoler kan ta direkte kontakt med forskeren for å gjøre avtale. I dialog med forskeren kan en avklare om en kan finne en mulig dato, og eventuell vinkling av foredraget. Noen ganger vil kanskje en gruppe realfaglærene ønske å komme til fakultetet. Andre ganger ønsker en som lærer kanskje at en forsker skal komme ut på skolen til et realfagslærermøte eller i en klasse med interesserte elever.

FagForedragsholderTemaTittel
MatematikkMette AndresenMatematikkdidaktikkHvordan kan vi indpasse modellering og algoritmisk tænkning i matematikundervisningen, uden at det 'stjæler' for meget tid fra de andre temaer?
 Antonella Zanna Munthe-Kaas Matematikk i medisin og biologi: hvordan bidrar matematikken til bedre forskning og bedre diagnoser?

BiologiJorun NyléhnLæring i lys av evolusjonsteoriMenneskedyret i klasserommet - læring i lys av evolusjonsteori
 Jorun NyléhnLæring i lys av evolusjonsteori

Hva er en art? - og hvorfor har biologer flere definisjoner av begrepet art?  (inkl undervisningsopplegg)​​​​​

Jeppe KoldingFiskeri og akvakulturHvordan kan vi bærekraftig høste mer mat fra havet?
 Jeppe KoldingFiskeri og akvakultur

Fiskeoppdrett i Afrika – en potensiell industri, eller bare en bistandsdrevet drøm?

GeovitenskapKikki KleivenHavstrømmer og globale klimaendringer"Havstrømmenes hemmelighet
(om Golfstrømmen, badeender, plast og klima)"
 Kikki KleivenHavstrømmer og globale klimaendringer"Tåler vi 1°C til?
(Om de globale og lokale klimaendringene på jorden)"
 Stein Erik LauritzenKlimahistorieHuleforskning og klimahistorie
 John Inge SvendsenKlimahistorie"Fra istid til nåtid - Om menneskenes lange vandring gjennom
ulike landskap fra tropiske Afrika til kalde Arktis"
 John Inge SvendsenKlimahistorie"Om istidene og mellom-istidnene i Eurasia og
hvordan landkapene er blitt slik de er"
 John Inge SvendsenKlimahistorie"Havnivåendringene og deres årsaker gjennom istidene
og frem mot vår egen tid"
 Jostein Bakke Arktisk klima i endring
 Jostein Bakke Folgefonna og ei historie om det Nordatlantiske klimaet siden istida
 Bjarte HannisdalGeologisk tid og historie, fossilerOm jordens og livets utvikling
 Linn Merethe OlsenK.G. Jebsen-senter for dyphavsforskningMineraldannelse, gruvedrift og effekt av gruvedrift
 Linn Merethe OlsenK.G. Jebsen-senter for dyphavsforskning

Jakten på plasten (Dette hadde du ikke trodd om plast)

Anne StenslandK.G. Jebsen-senter for dyphavsforskningVerden under havet, et SciFi eventyr (om hydrotermale systemer – liv uten fotosyntese)
 Isabelle LecomtePlatetektonikk og jordens oppbyggingÅ se det usynlig under bakken
FysikkGeir ErslandNaturgasshydratHvordan kan store mengder metan i iskrystaller bli en viktig energikilde?
 Børge HamreEnergi i sollysetHvor mye energi er det i sollyset, og hvordan kan vi måle det?
 Lars Egil HelsethFornybar energi og nanoteknologiHvordan kan nanoteknologi effektivisere alternative energikilder?
 Kjartan Olafsson Er Birkeland sin forklaring på nordlyset fremdeles korrekt?
KjemiKristine Spildo (Mat)nyttige emulsjoner - kjemi på kjøkken og bad
 Monica Jordheim Bruk av spektroskopiske metoder i marin naturstoffkjemi