Det medisinske fakultet
FORSKNING | ALZHEIMERS

Puss tennene – utsett Alzheimers

Det er ikke bare hull i tennene du unngår med god munnhygiene. UiB-forskere har funnet en klar forbindelse mellom tannkjøttbetennelse og Alzheimers.

Illustrasjonsfoto av eldre kvinne som puser tennene.
RENE TENNER: Dersom man har god munnhygiene, kan man bremse Alzheimers sykdom, viser UiB-forskning.
Colourbox (Illustrasjonsfoto).

Betennelse i tannkjøttet (Gingivitt) spiller en avgjørende rolle for om man utvikler Alzheimers sykdom eller ei. Det viser forskning fra Universitetet i Bergen (UiB).

– Vi fant DNA-bevis for at bakterien som forårsaker tannkjøttbetennelsen kan vandre fra munnen og opp til hjernen, sier forsker Piotr Mydel, ved Broegelmanns forskningslaboratorium, Klinisk institutt 2, UiB.

Bakterien produserer et protein som ødelegger nerveceller i hjernen, som fører til hukommelsestap og Alzheimers.

Studien er publisert i Science Advances.

Puss tennene for bedre hukommelse

Mydel påpeker at denne bakterien ikke er årsak til Alzheimers alene, men øker risikoen betraktelig og fører til en raskere utvikling av den uhelbredelige sykdommen. Med bakgrunn i den nye studien, viser det seg at det er ting du kan gjøre selv for å bremse Alzheimers.

– Puss tennene og bruk tanntråd. Men det aller viktigste man kan gjøre dersom man har fått påvist denne typen tannkjøttbetennelse og har Alzheimers i familien, er å gå til tannlegen og få renset tennene ordentlig med jevne mellomrom, sier Mydel.

Ny medisin på trappene

Forskere har fra tidligere dyreforsøk funnet at tannkjøttbakterien kan vandre fra munnen til hjernen og ødelegge nervecellene i hjernen, via skadelige enzymer som de skiller ut. Det nye i Mydels studie er at de har funnet DNA-bevis for dette i menneskehjerner. Mydel og hans kolleger undersøkte 53 personer med Alzheimers og fant bakterieenzymet i 96 prosent av tilfellene.

Det nye funnet gir mulighet for en ny angrepsvinkel mot Alzheimers sykdom, ifølge Mydel.

– Vi har klart å utvikle et medikament som blokkerer de skadelige enzymene som bakteriene skiller ut, og dermed bremse utviklingen av Alzheimers. Dette vil vi begynne å teste ut senere i år, sier Piotr Mydel.