Det medisinske fakultet
CCBIO | SYMPOSIUM

Kreft-toppene møttes på Solstrand

Verdensledende kreftforskere møttes på Solstrand for å presentere sin forskning under CCBIOs årlige symposium.

Gruppebilde CCBIO på Solstrand
Krefteliten møttes på Solstrand 13-14 mai.
Ingvild Festervoll Melien

For syvende gang inviterte Centre for Cancer Biomarkers (CCBIO) til sitt årlige symposiumSolstrand Hotel. Toppeksperter fra hele verden kom for å snakke om sine favoritttema innen kreft for de 200 fremmøtte.

– Det er ganske forskjellige presentasjoner på disse symposiene, slik at det blir noe å lære og noe å hente for aller fleste i forsamlingen, og hos forskningsgruppene til CCBIO, sier Lars A. Laksen, som leder CCBIO ved Universitetet i Bergen.

I år har tema strekt seg fra det å beregne risiko for brystkreft ved genetiske tester til medikamentutvikling og innovasjon.

Lars A. Aksen portrett
Lars A. Akslen inviterer til Solstrand for syvende gang. Foto: Ingvild Festervoll Melien.

Tre tips til innovasjon

Professor Omid Farokhzad ved Harvard Medical School var invitert for å snakke om innovasjon. Han er særlig opptatt av hvordan akademiske ideer kan bli til medisinske produkter som redder og forbedrer liv.

På oppfordring gir han tre tips til hvordan ideer kan bli til medisinske produkter:

• Det viktigste er at du forsøker å løse viktige og store utfordringer.
  • Hvis du gjør det, så vil det vitenskapelige samfunnet vanligvis belønne deg med store publikasjoner i viktige tidsskrifter, som viser at det du gjør er viktig gjennom en fagfellevurdert prosess.
  • Beskytt dine ideer med patenter, på en måte som gjør at investorer stiller med kapital, som gjør at du kan videreutvikle dine ideer.

– Investorene må huske på at dette er risikokapital som ofte fører til tap, men når ideene slår til, så kan man tjene inn enorme summer som overgår tapene i lengden, sier Farokhzad.

Omid Farokhzad portrett
Omid Farokhzad ble invitert for å snakke om innovasjon. Foto: Kim E. Andreassen.

Fremragende utvikling

CCBIO har vært et senter i seks år, og Akslen påpeker at det faktisk har vært en fremragende utvikling innen flere av senterets prosjekter siden oppstart, både innen grunnforskning og behandling.

– Det har for eksempel skjedd mye innen immunterapi, som var nesten ikke-eksisterende da vi startet, sier Akslen.

– Vi har også sett store forbedringer i målrettet diagnostikk av både risiko for kreft og for diagnostikk av selve kreftsvulstene, sier Lars A. Akslen.

Se video om CCBIO her:

CCBIO Introduction