Det medisinske fakultet

Strategiplan for HMS

HMS-arbeid ved Det medisinske fakultet (MED) skal være en prioritert og systematisk oppgave for ledere og medarbeidere på alle nivå i organisasjonen. Fakultetet skal ha en god HMS-kompetanse og tydelig organisering av HMS-arbeidet. Hensikten med arbeidet er å fremme helse og trivsel, forebygge ulykker og skader på ansatte, studenter, miljø og materiell.

to kvinnelige medarbeidere smiler til hverandre på lab
Ingvild Festervoll Melien

Strategiplanen for HMS ved Det medisinske fakultet er forankret i UiBs strategi og HMS-handlingsplan og omfatter fem HMS-mål:

• Gode arbeidsfellesskap
  • God risikostyring og beredskap
  • Trygge og funksjonelle arbeidsplasser
  • God håndtering av HMS-avvik
  • Ansvar for ytre miljø

Ved Det medisinske fakultet skal både det fysiske og det psykososiale arbeidsmiljøet være godt. Et velfungerende, inkluderende og mangfoldig arbeidsfellesskap handler om hvordan ulike mennesker samhandler i felles interesse.  Fakultetet skal være en attraktiv arbeidsplass som ivaretar hensynet til alle ansatte i ulike faser av karrieren og livet. Arbeidsmiljøet skal være preget av engasjement, arbeidsglede og oppmerksomhet rettet mot hver enkelt medarbeider, der alle behandles med gjensidig respekt, vises omsorg og gis ansvar. I all kommunikasjon og samhandling skal den enkeltes integritet og verdighet ivaretas.

Les hele strategiplanen her: Strategiplan HMS