Hjem
Det medisinske fakultet
Nyhet

Spis riktig i karantenetiden

Hva bør man spise, og hva bør man eventuelt ikke spise, i karantenetiden? Les hva ernæringsekspert Jutta Dierkes ved Senter for ernæring, Klinisk institutt 1, råder oss til.

Jutta Dierkes
Professor Jutta Dierkes ved Klinisk institutt 1
Foto/ill.:
Kim Andreassen

Først – er det noe man bør spise for å styrke immunforsvaret sitt?

– Det er etablert en forestilling om at det er mulig å spise immunsystemet sitt sterkere, men det er nok ikke mulig dessverre. Mange tror for eksempel at vitamin c motvirker forkjølelse, men undersøkelser viser at det ikke har noen effekt. Det er imidlertid helt ufarlig å spise for mye c-vitamin: Det som ikke kroppen tar opp skylles ut igjen. Matvarer som grønnkål og blåbær har heller ingen effekt. Hvis man er underernært, er det først og fremst viktigst at man får i seg nok mat, og nok av både proteiner og karbohydrater.

For oss normalt ernærte gjelder de rådene som ellers: Fem grønnsaker/frukt om dagen, spis variert. Bruk vann som tørstedrikk. Drikk gjerne melk, det inneholder mange nyttige næringsstoffer. Lag deg en næringsrik smoothie, men ikke hvis du ikke liker den. Det er viktig at man også koser seg med maten!

Apropos å kose seg med maten. Det er nok en del som tyr til ekstra «kosemat» denne perioden, hva er dine tanker omkring det?

– I en sånn unntakstilstand er det viktig å opprettholde humøret og mat og matlaging kan bidra positivt til det. En gøy og hyggelig familieaktivitet kan for eksempel være å lage en kake sammen. Kake er ikke noe man bør spise hver dag, men å lage mat sammen med barna er en fin arena for læring og mestring. Ikke minst er det fin anledning til å skape gode familieopplevelser sammen. Mat er både kultur og glede, og har stor betydning i familielivet.

Det er også noen som sikkert er redd for å legge på seg i denne perioden. Bør de bekymre seg for det? Hva kan man evt. gjøre?

Det er fort gjort å legge på seg en halv kilo eller en kilo i uken om man spiser for mye og samtidig beveger seg for lite. Spesielt de som er isolasjon, bør tenke på å finne en god balanse mellom fysisk aktivitet og matinntak. De aller fleste av oss har litt for mye fettmasse allerede, og beveger man seg mindre, må man derfor også passe på å spise litt mindre.

Tenk gjerne litt over hva slags fysisk aktivitet man kan gjøre. Det er fint å gå en tur, men kanskje ikke akkurat på Fløyen lørdag formiddag i solskinnet. Ta hensyn til andre og velg heller en litt mer upopulær eller avsidesliggende rute.

Hvordan påvirker denne perioden ditt kosthold?

Selv sitter jeg i karantene, og som den eneste voksne i husstanden sier det seg selv at det blir litt begrenset med innkjøp. Heldigvis har jeg noen gode kolleger som har handlet litt for meg, men man vil ikke belemre venner unødvendig. Derfor blir det litt «lettvindt», men vi forsøker å lage en god ukesplan med oppskrifter, og en handleliste deretter. Det er forresten alltid lurt, men enda viktigere nå! Et godt råd her er å ikke glemme å handle inn det man spiser mellom måltidene – bær, joghurt, nøtter og slike ting. Jeg drikker forresten mye vann som tørstedrikk, noe jeg anbefaler alle å gjøre.

Hyppige nyhetsoppdateringer og usikker fremtid kan virke stressende – hvordan påvirker det tarmen og fordøyelsen vår?

Hjernen vår trenger glukose, men hjerneaktivitet påvirker ikke glukoseinntak. Stress påvirker på den måten ikke energibehovet vårt. Noen blir imidlertid også fysisk urolige, og de kan merke det i større grad. Enkelte trøstespiser når de er urolige, og ofte usunn mat. De vil merke det på vekta om de ikke samtidig beveger seg mer. Lite bevegelse kan forresten også påvirke fordøyelsen vår, ved at vi blir forstoppet. Så fysisk aktivitet er viktig for å holde magen i gang.  

Særlig begynnelsen av denne karantenetiden var det mange som hamstret, særlig hermetikk og frosne matvarer. Men er det like sunt som annen mat?

Frosne råvarer har som regel høy kvalitet. Næringsinnholdet i frosne grønnsaker, for eksempel, er lite påvirket og tilsvarer vanlig, fersk kvalitet. I hermetikkvarer er utfordringen ofte at maten er laget på høy temperatur og tilsatt en del salt. Dette påvirker næringsinnholdet negativt. Det sagt – selv om den ofte er mindre god enn fersk, er det bedre enn ingenting.  

Gi oss dine beste kostholdsråd i karantenetiden:

  1. Følge kostråd til helsedirektorat, men ikke glem at mat skal være til glede
  2. Husk at mat har stor betydning for familielivet