MUSEUMSPROSJEKTET

Får penger til aula

UiB får startbevilgning til ny aula over revidert nasjonalbudsjett. – En historisk dag for hele Vestlandet, sier rektor Sigmund Grønmo.

Rektor Sigmund Grønmo er svært fornøyd med startbevilgning til rehabilitering av Universitetsmuseet i Bergen.
Paul Sigve Amundsen

Det var forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) og partileder Audun Lysbakken (SV), som presenterte de gode nyhetene for Sigmund Grønmo, rektor ved UiB, under et besøk i Bergen 5. mai.

Samlet kostnadsramme for første fase av rehabiliteringen av Universitetsmuseet i Bergen er 328 millioner kroner.

– En startbevilgning på 20 millioner kroner til å ruste opp sørfløyen er en god begynnelse, sier Grønmo til Bergens Tidende 6. mai.

Bevilgningen betyr at arbeidet med den planlagte aulaen i universitetsmuseet kommer godt i gang til feiringen av Grunnlovsjubileet neste år. Aulaen vil få bortimot 500 sitteplasser.

Vestlandets nye storstue

- Dette er en milepæl for universitetet og en historisk dag for hele Vestlandet. Dette betyr et endelig klarsignal for rehabiliteringen av den nasjonalt viktige monumentalbygningen, sier en svært fornøyd rektor ved UiB. Sigmund Grønmo har arbeidet hardt med å få midler til rehabilitering av den ærverdige museumsbygningen siden 2009.

- Nå går vi i gang med å få på plass aulaen. Den nye festsalen vil være viktig for hele universitetet, for studentorganisasjoner, for undervisning og læringsmiljø. Ikke minst vil den bli en storstue for hele Bergen og Vestlandet, sier Grønmo. Han understreker at aulaprosjektet er første fase i opprustningen av hele museumsbygningen.

Inviterer alle til feiring

Det er planlagt en storstilt markering av grunnlovsjubileet ved UiB i 2014, ikke minst for å markere Wilhelm Frimann Koren Christie. Stortingsrepresentant Christie spilte en avgjørende rolle for å få på plass en norsk grunnlov i 1814. Han kan også regnes som UiBs opphavsmann, gjennom at han i 1825 stiftet Bergens Museum (Universitetsmuseet i Bergen), som dagens universitet springer ut av.

- Christies museum var en viktig del av nasjonsbyggingen. Opprustningen av museumsbygningen med den nye universitetsaulaen har derfor stor nasjonal betydning. sier Grønmo.

Men før feiring av grunnlov og Christie inviterer Grønmo til feiring av pengegaven fra politikerne.

- Alle som vil komme er hjertelig velkommen til åpent hus på Universitetsmuseet mandag 6. mai kl.16. Der skal vi feire og spise kake. Jeg vil gjerne rette en varm takk til alle gode krefter som har bidratt til å få dette til. Vi har fått mye aktiv og verdifull støtte både ved universitetet og i samfunnet ellers. Jeg håper så mange som mulig vil komme å feire denne historiske begivenheten med oss, sier Grønmo.