Institutt for politikk og forvaltning

Den første forelesning til ære for James G. March og Johan P. Olsen

23. mai 2018 ble den første «March / Olsen Honorary Lecture» holdt i Universitetsaulaen.

Neste
UiB

Den første March / Olsen æresforelesning hadde professor emeritus i sosiologi fra Stanford University, William Richard Scott, som foredragsholder. Hans foredrag hadde tittelen «Institutions Matter: Now more than Ever», og fokuserte James G. March og Johan P. Olsens institusjonelle rammeverk for å vurdere nåværende utfordringer for demokratisk styring.

Forelesningsserien hyller de store vitenskapelige bidragene fra March og Olsen innen fagfeltene organisasjonsteori og institusjonell teori. Det holdes og arrangeres av Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap ved Universitetet i Bergen.

William Richard Scott er en av de mest anerkjente forskere innen organisasjonssosiologi og institusjonell teori. Han er forfatter av mange bøker, blant dem «Organizations and Organizing: Rational, Natural and Open System Perspectives» (2006) og «Institutions and Organizations» (2001).

Opptak av foredraget i sin helhet er tilgjengelig her: March / Olsen Honorary Lecture, 2018 - William Richard Scott. Foredraget innledes med en videohilsen fra James G. March, som dessverre ikke var i stand til å være med, samt innledende kommentarer ved Johan P. Olsen i forhold til fagretningens utvikling. Sistnevnte har nylig publisert en artikkel som fokuser på Bergensskolens særegne fagretning her: «The Bergen approach to public administration and political organization».

Foredraget ble holdt 23. mai 2018, i Universitetsaulaen ved Universitetet i Bergen.