Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap
seminar

Bygrunn og tomtegrenser – historiske og juridiske synspunkt

Universitetet i Bergen og Stiftelsen Bryggen inviterer til seminar om bygrunn og tomtegrenser 29.–30. november i Pütterstuen i Svensgården, Bryggen.

Bryggen i Bergen
BYGRUNN OG TOMTEGRENSER: I studiet av utviklinga av eldre byar er tomtemønster vesentleg, og eldre tomtestrukturar og grenselinjer er viktige kulturhistoriske objekt.
Colourbox

Retten til å disponera grunn, i dag vanlegvis kalla tomter, er avgjerande for byanes økonomiske utvikling og sosiale og topografiske form. Slik er det i dag, og slik var det også når ein by oppstod som ei tettbygd, økonomisk spesialisert og juridisk avgrensa eining. Grunnar var definerte innanfor grenselinjer (tomtegrenser), og samla danna dei større strukturar avgrensa av gater, kaiområde, torg og liknande plassdanningar. Den vanlegaste disposisjonsforma var grunnleige, dvs. at huseigarane leigde grunnane dei bygde hus på. Dessutan var grunnane svært stabile innanfor klart definerte grenser mot nabogrunnar. Grenselinjene overlevde bybrannar, og blei bestemmande for gjenreisinga slik at denne skjedde innanfor den eldre grunn- eller tomteinndelinga. På denne måten blei det eldre byggemønsteret reprodusert. I studiet av utviklinga av eldre byar er dermed tomtemønster vesentleg, og eldre tomtestrukturar og grenselinjer er viktige kulturhistoriske objekt.

TORSDAG 29. NOVEMBER
Denne dagen blir det fokusert på tomtegrenser og grunnleiger som kulturminne.

11.15Geir Atle Ersland (UiB, AHKR): Innleiing – frå grunneigedomsgrenser på Bryggen til eigedomsdanning i byar.
11.45Lunsj
12.15Finn-Einar Eliassen (Professor emeritus, USN): Grunnleie og tomtestruktur i norske byer i enevoldstida
13.15Rory Dunlop (NIKU): Arkeologiske spor etter eigedomsstrukturer
13.45Kaffe
14.00Arne Solli (1. amanuensis, AHKR, UiB): Registrering av eigedomsobjekt i Danmark – Norge på 1700-tallet
14.30Hege Agate Bakke-Alisøy Verdensarvkoordinator (Byantikvaren): Eigedomsgrenser på Bryggen i eit verdsarvperspektiv
15.00Oppsummerande runde - spørsmål og synspunkt

TORSDAG 29. NOVEMBER
Denne dagen blir det sett fokus på tomtegrenser og grunnleiger i juridisk perspektiv som del av eigedomsdanning og element i kulturminneforvaltinga.

09.00Geir Atle Ersland (UiB, AHKR): Grunneige og grunnleige – eksempelet Bryggen og Bergen
09.30Bernt-Håvard Øyen: Eiendomsforholdene på Bryggen i dag
10.00Kaffe
10.15Erlend Hofstad (Seniorrådgivar, Fylkeskonservatoren i Hordaland: Tomtegrenser og gatelinjer, beskytta kulturminne?
10.45Børge Aadland (Jurist, 1. lektor HSV): Ein norsk grunnleigeskandale?
11.15Lars Kvestad (Jurist UiB, 1 lektor HSV): Oppsummering og kommentarar
12.00Lunsj og slutt

Seminaret er eit samarbeid mellom Stiftelsen Bryggen og Institutt for arkeologi, historie, religion- og kulturvitenskap, UiB.