Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap
KONFERANSE

Business history around the world - today and tomorrow

1st World Congress on Business History / 20th Congress of the European Business History Association.

View from mount Fløyen
David Zadig

25. til 27. august 2016 arrangeres den første verdenskongressen i bedriftshistorie i Bergen. Også den 20. kongressen for den europeiske organisasjonen for bedriftshistorie holdes disse dagene.

Det ventes omkring 300 deltakere fra hele verden til kongressen, som Bergen og UiB ble tildelt etter hard konkurranse fra blant andre Paris og Tokyo.

Historieprofessor ved Universitetet i Bergen, Harm G. Schröter, er leder for den lokale arrangementskomiteen. Han forklarer viktigheten av å endelig kunne tilby en verdensomspennende bedriftshistoriekonferanse slik:

– Kongresser har vært arrangert jevnlig i Europa, USA og Japan over lengre tid, men i mindre utviklede land har man ikke hatt et slikt forum. Det gjelder særlig i Sør-Amerika, Afrika og store deler av Asia, forteller Schröter.

Av de rundt 300 ventede deltakerne, er de fleste fra Europa og USA, men det kommer også store delegasjoner fra andre kontinenter.

– Vi får en utrolig stor blanding. Rundt 100 fra Asia, flesteparten fra Japan, men også fra Kina, Thailand, Indonesia og Tyrkia. I tillegg ventes det omkring 30 til 40 fra Sør-Amerika, samt deltakere fra Sør-Afrika, Australia, New Zealand og til og med Oman, forteller historieprofessoren.

Kongressen, som avholdes på Scandic Ørnen hotell like ved bystasjonen, har mottatt støtte fra Forskningsrådet og Bergen universitetsfond.

Det overordnede programmet for de tre hektiske konferansedagene ser slik ut:

Torsdag 25. august
Kl. 18:00
Kongressåpning med «Key note»-tale i Universitetsaulaen
Kl. 19:00
Musikalsk innslag ved Hilde Haraldsen Sveen og Torleif Torgersen fra Griegakademiet
Kl. 19:15
Mottakelse holdt av Bergen kommune

Fredag og lørdag (26.-27- august)
Parallelle faglige sesjoner på Scandic Ørnen (fullt program her)

Fredag 26. august
Kl. 18:00