Syv av ti UiB-studenter ute av Hongkong

Viserektor for utdanning ved Universitetet i Bergen, Oddrun Samdal, sier at syv av ti UiB-studenter nå har dratt fra Hongkong. UiB følger tett opp dem som har valgt å bli igjen.

demonstrasjoner i Hongkong
Demonstrasjonene i Hong Kong har pågått i lengre tid. Onsdag endret UD reiserådet sitt ber nå norske studenter i byen om å gjøre en forløpende vurdering av sikkerheten. Bildet er fra Lan Kwai Fong distriktet i Hong Kong i forrige uke.
Scanpix

Universitetet i Bergen hadde 10 studenter i Hongkong i høstsemesteret 2019. To av dem skulle i utgangspunktet være der også i vårsemesteret 2020. Som følge av urolighetene som den siste tiden har preget byen, og påfølgende reiseråd fra Utenriksdepartementet, har UiB anbefalt sine studenter å reise hjem.

Fire tilbake i Norge

- Vi har tatt kontakt med alle studentene våre i Hongkong og anbefalt dem å dra hjem. Syv av studentene har allerede forlatt Hongkong, der fire har reist hjem til Norge og tre befinner seg i Asia. Ytterligere én student har planlagt retur til Norge i nærmeste fremtid, sier viserektor ved utdanning ved UiB, Oddrun Samdal.

Hun sier at universitetet har tett kontakt med studentene som inntil videre har valgt å bli igjen.

- Vi vil ha løpende dialog med de to studentene som fortsatt ikke har bestemt seg for hvor lenge de vil bli i Hongkong, og følger også opp de studentene som har forlatt Hongkong, men fortsatt ikke har returnert til Norge, sier hun.

Får oppholdet godkjent

Universitetet i Bergen legger til rette for at de berørte studentene kan avlegge eksamener i Norge og få utenlandsoppholdet godkjent. UiB sine partneruniversiteter i Hongkong har tilrettelagt for undervisning på nett og eksamensavvikling på nett eller på hjemmeuniversiteter.

Kaller også hjem Bolivia-studenter

UiB vurderer også sikkerhetssituasjonen i Bolivia som så usikker at de har valgt å kalle studentene som er på utveksling der hjem, skriver Khrono.

Oppfordringen kommer etter uro og demonstrasjoner i landet etter at tidligere president Evo Morales gikk av 10. november etter anklager om valgfusk.