JUBILEUMSUTSTILLING

Fortellinger om freden

For 75 år siden kom freden til Norge etter fem lange år med okkupasjon. Jubelen kunne endelig slippes løs, men hvor fredelig var egentlig freden? Utstillingen «Fortellinger om freden» tar opp både kjente og mindre kjente aspekter ved frigjøringen.

Barn feirer freden, på toppen av tyskerbunker på Ole Bulls plass, 8. mai 1945
FREDEN: Barn feirer freden på toppen av tyskerbunker på Ole Bulls plass 8. mai 1945
Leon Berge

– Andre verdenskrig får stor oppmerksomhet gjennom forskning og media nesten hvert år. Med denne jubileumsutstillingen ønsker vi å slå et slag for freden som et svært dramatisk, og likevel neglisjert kapittel i norsk historie, sier professor Torgeir Skorgen. Han er prosjektleder for nettutstillingen Fortellinger om freden.

Kjærlighet, hat og hevn

Skorgen mener fokuset på jubelscener og kongens hjemkomst gjør at vi kanskje tror at vi kjenner denne historien bedre enn vi faktisk gjør. Han håper derfor at denne utstillingen kan pirke litt i myten om at freden bare gikk fredelig for seg, og gi et mer nyansert bilde av det han betegner som en svært dramatisk periode av vårt lands historie

– Norge hadde vært okkupert av en fremmed makt med en ekstrem ideologi i fem lange år. Det var mye som skulle bearbeides. Så da jubelen endelig kunne slippes løs, var det også mange vonde følelser som kom til overflaten. Det var en kontrastfylt tid som skapte nye vinnere og tapere, sier Skorgen.

Utstillingen favner alt fra fortellinger fra kjærlighetssommeren 1945, til historier om følelser av hat og ønske om hevn.

Nytt og sjokkerende materiale

– Vi hadde et rettsoppgjør der Grunnloven ble satt til sides, og som skapte nye fortellinger om hva som definerer oss som nordmenn. Samtidig vendte overlevende jøder, krigsseilere og konsentrasjonsleirfanger hjem til et samfunn med liten forståelse for deres traumer, forteller Skorgen.

Det er mange historier som har gjort inntrykk på han i arbeidet med utstillingen.

– Historien om kjærlighetssommeren og babyboomen, omfanget av krigsskadene i Bergen, opptøyene etter frigjøringen i Stavanger, krigsbarna som skulle deporteres til Australia, de tyske krigsfangene som omkom under minerydding var opplysninger som var nye og sjokkerende for meg i arbeidet med utstillingen. Dette er nok ikke så godt kjent for alle, og som vi har ønsket å gi større plass til.

Utstillingen henvender seg i utgangspunktet til alle som er interessert i historie, men Skorgen sier at de har vært spesielt opptatt av å nå fram til ungdommer og unge voksne.

Fortellinger om freden

– Utstillingen er utformet i samarbeid med Stiftelsen Espeland fangeleir og Gestapohuset i Veiten og har derfor et spesielt fokus på forståelsen av menneskeverd og rettsstat, etter det nasjonale traumet som krigen utgjorde for landet vårt. Dersom vi virkelig skal kunne lære av freden, er det også nødvendig å rette et kritisk blikk på det som hendte, sier Skorgen.