Avføringstransplantasjon hjelper pasienter med mageplager

– I våre studier blir nitti prosent bedre etter avføringstransplantasjon, sier gastroenterolog Trygve Hausken i podcasten UiB Popviten.

UiB Popviten
Podcasten UiB Popviten er tilbake etter en produksjonspause i 2020. Sesongens første episode heter "Mageplager" og har gastroenterolog Trygve Hausken med som gjest.
Margareth Haugen, UiB

- Jeg tror at pasienter med irritabel tarm må være den pasientgruppen som i størst grad oppsøker alternativ medisin. Mange av dem får jo ingen hjelp av helsesystemet, forteller gastroenterolog og professor emeritus ved Klinisk institutt 1, Trygve Hausken.

I den nyeste episoden av podcasten UiB Popviten forteller han om folkesykdommen vondt i magen. Rundt en femtedel av nordmenn sliter nemlig med forstoppelse, magesmerter, løs mage eller luftproblemer. Og mange av dem er ikke klar over at det finnes gode behandlingsalternativer.

The hidden agenda

- I første omgang er læring en viktig del av behandlingen. Mange av pasientene frykter at de har en alvorlig sykdom, og er særlige redde for «the hidden agenda» - nemlig kreft. Å utelukke det kan være behandling i seg selv, forteller Hausken.

Deretter er såkalt lav lavFODMAP-dietten i dag den foretrukne behandlingen.

- Det handler om å unngå de tungt fordøyelige karbohydratene som finnes i for eksempel kål, løk og bønner. I våre studier blir sytti prosent bedre av et slikt kosthold. Men det kan være komplisert å følge, så vi anbefaler opplæring før man går i gang, sier han i episoden.

Avføringstransplantasjon

De siste årene har Hausken og kollegene arbeidet med såkalt fekal transplantasjon mot irritabel tarm. Det vil si at de transplanterer sunne tarmbakterier fra én pasient over til en annen.

- Vi putter rett og slett bakteriene der vi vil ha dem, enten via munnen eller via endetarmen. Da ser vi at nitti prosent av pasientene blir bedre. Og dette er de såkalte «verstingene», som ikke noe annet har fungert for, forteller Hausken.

Men selv om forskningsmiljøet ved UiB har fått fantastiske resultater, har lignende studier i for eksempel Danmark gitt ingen eller motsatt effekt.

- Vi tror at valg av donor er veldig viktig. Det er mye vi ikke vet ennå om betydningen av bakteriene i tarmen. Det er mulig at man kan overføre helt andre sykdommer også. Kanskje finnes det for eksempel en angstbakterie i tarmen, sier han.

I episoden «Mageplager» kan du høre mer om lavFODMAP-diett, fekal transplantasjon og om den nyeste forskningen på kommunikasjon mellom hjernen og tarmen.

Hør episoden her: