Museumsprosjektet

Her forlater elefanten museet

De siste store dyrene har blitt fraktet ut av De naturhistoriske samlinger, som skal rustes opp til moderne standard.

elefanten fraktes i en container over Muséplass
Elefanten er bare ett av 60 store dyr som flyttes fra De naturhistoriske samlinger i oktober. Hele andre etasje av museet er nå tømt.
Eivind Senneset

En elefant i sakte og grasiøst svev over Muséplass. Fra øverst i den nå tomme sørfløyen til en ventende varebil som skal frakte den videre til Universitetsmuseets nye magasiner.

I løpet av en mandag og en tirsdag i oktober har rundt 60 dyr blitt fraktet ut av De naturhistoriske samlinger med heisekran.

Mange vil kanskje bli overrasket over å høre at den 600 kilo tunge elefanten var enklere å flytte enn elgen. Selv giraffen gikk greit å frakte ut, selv om det krevde seks personer å bære den ned trappen.

Skadet av dårlig standard

– Det har gått veldig fint, og uten noen overraskelser. Det er ingenting i andre etasje nå bortsett fra hvalskjelettene, sier konservator Maiken Ploug Riisom.

Hun er en av åtte konservatorer som arbeider med flytteprosjektet. Hele De naturhistoriske samlinger må stenges mens sørfløyen pusses opp.

Riksrevisjonen har tidligere påpekt de dårlige forholdene i bygningen, og det er lenge siden det ble bestemt at en større oppussing av hele bygget var påkrevd. Resten av museumsbygget var nemlig i så dårlig stand at det ikke lenger var forsvarlig å ha de til dels uvurderlige samlingene der. Mange av gjenstandene har blitt skadet etter snart 150 år med dårlige klima- og lysforhold.

– Det er veldig forskjellig tilstand på dyrene. Noen er kjempefine, mens andre kan være sprukne. De fleste dyrene trenger behandling for lysskader før de kan stilles ut igjen, sier Riisom.

Målet var å åpne De naturhistoriske samlinger igjen i 2018. Etter at det ikke kom bevilgninger til dette på Statsbudsjettet i oktober, håper Universitetet i Bergen nå at det vil komme penger i revidert budsjett. Om ikke må De naturhistoriske samlinger forbli stengt på ubestemt tid.

Fotografert, fryst og magasinert

Flytteprosjektet til De naturhistoriske samlinger har pågått siden 2012, og skjøt fart da museet stengte dørene for publikum da arbeidene i sørfløyen startet i november 2013.

Alle dyrene går gjennom en lang prosess før de kommer i nye magasiner:

• Først undersøker konservatorene om det er mulig å flytte gjenstanden. Må den forsterkes eller pakkes spesielt godt inn?
  • Gjenstanden blir dokumentert og fotografert.
  • Skjøre gjenstander kan trenge konsolidering. Det vil si at løse deler blir festet eller pakket inn sammen med med objektet for å holde det samlet.
  • Alle gjenstander som tåler å bli fryst ned, blir sanert i en spesialtilpasset frysecontainer med klimatisering. Der tilbringer de en uke på minus førti grader celsius. På den måten sikrer konservatorene at ingen levende skadeinsekter følger med inn i magasinet.
  • Til sist blir gjenstandene registrert på plass i magasinet, slik at de enkelt kan plukkes ut igjen til utstillinger eller konservering.

I løpet av 2015 skal hele De naturhistoriske samlinger være tømt for gjenstander. Unntaket er hvalskjelettene som har hengt i museets hvalsal siden åpningen i 1865, og som ikke er mulige å fjerne.