UiB Alumni
Månedens alumn

Månedens alumn: Toril Berle Schalck

Fra sene kvelder i godt selskap på Hulen og lange ettermiddager i kantinen på Sydneshaugen til kommunikasjonssjef for Sykkel-VM 2017. Toril Berle Schalck har lært mye og bruker kunnskapen sin til å takle en hektisk hverdag som kommunikasjonssjef for Sykkel-VM i Bergen.

Portrett av Toril B Schalck
Våg å ta ansvar - Det er ikke så farlig, er et av tipsene Toril Berle Schalck har til dagens studenter.
Toril Berle Schalck

Hvorfor valgte du å studere nordisk?

Valget var litt tilfeldig, egentlig. Jeg valgte ut fra interesse og visste ikke helt hva jeg skulle bruke det til. Jeg har alltid vært interessert i språk og litteratur, og når jeg først begynte, trivdes jeg så godt at jeg ble værende.

Hvilken del av utdannelsen din har du hatt mest nytte av i arbeidslivet?

Språkkunnskap og innholdsforståelse er noe jeg jobber med hver dag. Klart og presist språk er avgjørende for å nå frem med et budskap. Selv om det er deler av studiet som ikke er direkte relevant i jobben min i dag, sitter jeg igjen med evnen til å tilegne meg kunnskap og hovedfaget gjorde meg godt rustet til å jobbe selvstendig med et prosjekt fra begynnelse til slutt.

Har du noen minneverdige øyeblikk fra studietiden din?

Ja flere! Utallige lunsjer som varte så lenge at de gikk over til middag i kantinen på Sydneshaugen. Sene kvelder med gode venner på Cafe Opera, Garage og Hulen. Panisk eksamenslesing i mai, akkompagnert av buekorpsene utenfor.

I jobben som kommunikasjonssjef for Sykkel-VM, hva er det mest spennende du jobber med?

Å ha fått ansvar for kommunikasjonsarbeidet i et av verdens største idrettsarrangement, er i seg selv utrolig spennende. Jeg har jobbet med arrangement i flere år, men aldri noe som så mange har så mange meninger om. Jeg er vant til å ha en stor kommunikasjonsavdeling i ryggen i kommunen der jeg kommer fra, men her er jeg mer ensom i faget mitt. Å manøvrere seg mellom alle som har meninger om og interesser i det vi gjør, er en balansekunst som både er utfordrende og spennende.

Hvor går veien videre?

Nå har alt handlet om Sykkel-VM, og det er vanskelig å forestille seg et liv etter dette. Jeg skal tilbake til jobben min som kommunikasjonsrådgiver i Bergen kommune. Jeg gleder meg til å komme tilbake til kollegaene mine der, men først må jeg ta meg litt fri og være sammen med familien min som ikke har sett meg på en stund.

Og til slutt, hva er dine tre beste tips til dagens studenter?

Gi bånn gass der du er – gjør maksimalt ut av den situasjonen du er i. Vær sulten på utfordringer: Bruk mulighetene som åpner seg. Våg å ta ansvar – Det er ikke så farlig!