UiB Alumni
Månedens alumn

Månedens alumn: Amalie Holt Kleive

Etter debuten på Vill Vill Vest og utgivelsen av sin første singel «Nær deg» i høst, ble Amalie Holt Kleive trukket frem som en av Musikk-Bergens nye stjerner i BT. Bare et halvt år etter at hun ble uteksaminert fra jazzlinjen ved Griegakademiet har månedens alumn allerede rukket å varme opp for Jarle Bernhoft og motta stipend fra Sparebanken Vest. I 2019 kommer hennes første EP.

Portrett av Amalie Holt Kleive som synger
Kontaktnettverk og kredibilitet innenfor musikken mener månedens alumn, Amalie Holt Kleive, er noe av viktigste utdanningen ved Griegakademiet har gitt henne.
Lars Opstad

Hvorfor valgte du å studere ved jazzlinjen ved Griegakademiet?

Året før jeg begynte på Griegakademiet gikk jeg på Toneheim folkehøgskole på jazzlinjen, noe som virkelig gav mersmak. Jeg visste at jeg ønsket å utvikle meg videre innen feltet, og søkte derfor jazzlinjene i Oslo, Trondheim og Bergen. Da jeg kom inn i Bergen var det ingen tvil om at jeg ville takke ja, og nå har jeg altså fullført en fireåring bachelorgrad i jazzvokal.

Hva er dine beste studieminner fra studietiden i Bergen?

Konsertene som jeg fikk delta på, enten som musiker eller som publikummer, det sosiale utenfor skolen, enten på barer eller hjemmefester, de to studieturene vi hadde til New Orleans med jazzlinjen, og mange inspirerende timer med musikere og lærere. Høydepunktet musikalsk var da jeg og bandet “Havene” spilte improvisert konsert på Kvarteret med den brilliante musikeren Per Jørgensen.

Du var uteksaminert i vår, hvordan har tiden etter studiet vært?

Jeg var litt spent på hvordan det skulle bli etter jeg var ferdig. Uten studielån og uten rutinene som undervisningen og studiet gav meg. Men det har heldigvis blitt den mest innholdsrike høsten jeg har hatt så langt. Jeg har gitt ut musikk, spilt mye konserter, både solo og med ulike besetninger, blitt kjent med veldig mange mennesker, og generelt hatt det veldig bra.

Hvordan har du fått nytte av utdanningen din i arbeidslivet?

Det viktigste har nok vært kontaktnettet jeg fikk under utdanningen. Det har kommet godt med videre denne høsten. Dessuten har jeg jo fått mye input rundt det å lage musikk, noe jeg har kunnet ta med meg når jeg nå holder på å komponere. Jeg føler også utdanningen har gitt meg ekstra kredibilitet innenfor musikken, noe som har vært veldig fint.

Hva inspirerer deg til å lage musikk?

Noen ganger er det frustrasjon rundt hendelser som jeg føler jeg får utløp for gjennom å skrive eller synge. Jeg vil lage musikk for å fortelle historier og sette ord på tanker og opplevelser jeg eller andre har. Jeg inspireres også av medmusikanter som lager interessant musikk, eller av egne observasjoner av mennesker og omgivelser. Noen ganger føler jeg meg relativt uinspirert, men da er det bare å sette seg ned å gjøre et stykke arbeid, sette sammen et “puslespill”, eller ta en liten pause fra skrivingen, og heller fremføre alt det jeg har laget tidligere og heller fokusere på det.

Det er snart et nytt år, hvilke planer har du for 2019?

Enn så lenge er planen å bli boende i Bergen, spille konserter, gi ut mer musikk, og nyte at jeg kan leve av det jeg elsker å drive med. Den 5. januar skal jeg improvisere med dyktige musikere og kunstnere på Bergen Kjøtt, og 23. februar spiller jeg konsert på Parkteateret i Oslo med mitt soloprosjekt Amalie Holt Kleive.