Universitetshagene

PlanteLiv – HVEM – HVA – HVOR, og hvorfor

Planteliv
Elly Prestegård

PlanteLiv består av en gruppe på 10 kunstnere, gartnere og botanikere som samarbeider om å bruke planter fra Bergen botaniske hage som papirmateriale, alene og sammen med resirkulert papir. Vi setter fokus på ressursene i naturen, på resirkulering, og den hårfine balansen mellom å bruke og bevare naturen, som vi har ansvar for å ivareta. I løpet av høsten har vi utforsket mulighetene.

Vi har kokt lin, nesle, hosta og iris for å lage rene plantepapir, og blandet med bomull og friskt plantemateriale. Nå er vi klar for å dele! I løpet av våren blir det kurs der vi vil vise deg hvordan du lager papir av resirkulert materiale, av japansk kozo, og hva vi videre kan bruke papirene til. Noen kurs er på søndager i forbindelse med tema arrangementer ved Botanisk Hage på Milde. Det blir også kurs på tirsdager og torsdager.

I hagen blir det «Stikk Innom verksted», der du får se og prøve deg på papirlaging. Regner det står vi under telt.

Meld deg på ett eller flere kurs. Vil du gå litt dypere i en teknikk melder du deg på begge de oppsatte kursene  og fortsetter der du slapp. Ingen forkunnskaper er nødvendig, men kunnskapen vi formidler kan brukes på mange nivåer, fra hobbyglede til profesjonell kunst.

«Stikk innom-verkstedet» i hagen på oppgitte søndager er gratis, og du trenger ikke påmelding.

PlanteLiv er et prosjekt i skjæringspunktet mellom kunst og botanikk. Prosjektledere er Heidi Lie Andersen, førsteamanuensis UiB/Bergen botaniske hage og Elly Prestegård, billedkunstner.

Med i prosjektgruppen er Bodil Oma, Adam Kurz, Zeta Tjoflot og Eva Kleffelgård – alle tilknyttet Botanisk Hage, samt kunstnerne Siren Elise Wilhelmsen, Stipendiat KMD/UIB, Maria Oy Lojo, tilknyttet Fana Folkehøyskole og Bendik Vatne, freelance.

Prosjekt PlanteLiv er en del av Norsk Kulturråds satsing «Klimakrise – Kunst og Kultur.

Vi resirkulerer plantemateriale og papir, sår et frø i det nye papiret, og sirkelen er sluttet.

Takk til Kulturrådet som har gitt oss muligheten.