Universitetshagene

Lær om rogn og asal

Alle kjenner rogn, men visste du at det finnes så mange som 13 forskjellige viltvoksende arter (asal medregnet) i Norge? Sju av dem er unike for Norge, og for disse har vi et spesielt bevaringsansvar.

Per Harald Salvesen

Noen av rogn- og asalartene (Sorbus) ser svært like ut og kan være vanskelig å skille fra hverandre, men nå har grundige studier av slekten blitt publisert på et eget nettsted. Per Harald Salvesen har deltatt i dette arbeidet som representant for Universitetsmuseet i Bergen. Genressurssenteret lanserte nylig en serie nettartikler om Sorbus i Norge. Dette er første gang en sammenstilling av artenes kjennetegn, utbredelse, kulturhistorie og prydverdi er blitt samlet på nettet.

Ta deg en tur i skogen og se om du finner trær eller busker av rogn og asal. I Arboretet og Botanisk hage kan du finne både norske og utenlandske arter av slekten Sorbus.