Institutt for biovitenskap (BIO)
MBI hedrer arven og minnet etter Kjell Kleppe

Professor Kjell Kleppe (1934-1988) -Biokjemiker, genteknolog og pioner

Molekylærbiologisk institutt hedrer arven og minnet etter Professor Kjell Kleppe (1934-1988), en av våre egne helter innen molekylærbiologi, og han som amplifiserte DNA 20 år før PCR.

Professor Kjell Kleppe (1934-1988)

Professor Kjell Kleppe (1934-1988) var kjemiker, biokjemiker og molekylærbiolog, og en av de norske pionerene innen genteknologi. Professor Kleppe er mest kjent for hans eksperimenter med amplifisering av DNA, 20 år før PCR. Dette gjorde han mens han var post.doc hos Nobelprisvinneren Har Gobnd Khorana på slutten av 60-tallet. Ved Biokjemisk institutt, UiB, ledet han en internasjonalt anerkjent forskningsgruppe innen DNA-reparasjon og han var en av de første som tok i bruk genteknologi og moderne molekylærbiologi i Bergen, og Norge. Takket være Kleppe, fikk Bergen sitt Høyteknologisenter (HIB) i 1990. Med den årlige Kleppe-forelesningen, ønsker Molekylærbiologisk institutt å hedre arven og minnet etter en av våre helter. Vi er stolte over å kunne annonsere at Professor Rickard Sandberg, Karolinska Institutet, Stockholm, en pioner innen enkeltcelle-sekvensiering av RNA og DNA, som den første Kjell Kleppe-foreleser, en forelesning i samarbeid med MatNat-fakultetets forelesningsserie: Horisonter.

I arrangementet får vi presentasjoner av professors Lars Haarr, Johan R. Lillehaug, og Dag E. Helland

Umiddelbart etter arrangementet, kl. 16:15, vil Professor Rickard Sandberg, Karolinska Institutet, Stockholm, gi den første Kjell Kleppe-forelesningen, som også er en forelesning i  Horizons Lecture Series

"Single-cell RNA sequencing: a modern microscope"

Begge arrangementene finner sted i Egget i Studentsenteret. Fingemat serveres mellom de to arrangementene, kl 16:00. Alle er hjertelig velkomne.

Tidligere samme dag, kl 11:00-12:00 , gir Professor Rickard Sandberg et forskningsseminar "Analyses of allelic gene expression in single cells" på Molekylærbiologisk institutts seminarrom: N-terminalen.