Institutt for biovitenskap (BIO)

Direktør ved Universitetsmuseet Christoffer Schander er død

Direktør ved Universitetsmuseet i Bergen, Christoffer Schander er død, etter et kort sykeleie. Han ble bare 51 år gammel.

Christoffer Schander hadde doktorgrad innen marinbiologi fra Universitetet i Gøteborg. Etter å ha arbeidet flere år i forskningsmiljø i Sverige, USA og på Grønland, kom han til Universitetet i Bergen og Institutt for biologi som professor i 2004. Han var frem til 2010 leder for forskningsgruppen Marin biodiversitet. I 2007 var han en av drivkreftene bak etableringen av Senter for geobiologi (SFF).

I august 2011 begynte han i stillingen som direktør ved Universitetsmuseet i Bergen. Som ny direktør hadde han visjoner og tok fatt i arbeidet med videreutviklingen av museet, ikke minst gjennom Museumsprosjektet.  Dette fikk han allerede tidlig stor anerkjennelse for, både ved museet og ved universitetet som helhet.

Det er lagt ut kondolanseprotokoller i  Universitetsmuseeets administrasjon i Harald Haarfagresgt. 1 og på Institutt for biologi i Knut Fægris rom (4C14.1), 4. etasje i Biologen A Thormøhlensgate 53A.

Det er også anledning til å gi et bidrag til Christoffer Schanders minnegave for videreføring av forskning i marin biodiversitet på kontonummer 7694.05.02264.