Institutt for biomedisin

Jakt på biomarkører gir håp for MS

Proteinanalyse ved Proteomics Unit (PROBE) ved Institutt for biomedisin sentral i bergensforskeres jakt på løsning av MS-gåten.

Leder av PROBE-enheten ved Universitetet i Bergen, Frode Berven, er del av en gruppe bergensforskere som bruker proteinanalyse (proteomikk) for å finne svar på mekanismene bak Multippel sklerose (MS), og om mulig forebygge eller utvikle en bedre behandling av sykdommen. MS er en kronisk betennelsessykdom i sentralnervesystemet som kan gi ulike grader av uførhet. Sykdommen rammer 250-300 nordmenn hvert år, og det er ca 8 000 pasienter med sykdommen i landet.

Proteomikk innebærer storskalastudier av proteiner for bl.a. å finne deres sekvens, kvantifisere deres mengde og forstå deres funksjon. Sammen med Kjell Morten Myhr, leder for nasjonalt kompetansesenter for MS ved Haukeland Sykehus, som nylig ble tildelt tildelt 16 mill. kroner fra Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen, har han store forventninger til prosjektet. I intervju i Dagens Medisin sier han følgende om utsiktene: - På mange måter er MS-forskningen i Bergen allerede i front internasjonalt. Ekspertisen og ny teknologi er på plass. Håpet er at resultatene våre kan bidra til mer treffsikre metoder for diagnostisering og prediksjon av sykdomsprogresjon, og at innsynet i sykdomsbildet og forståelsen av sykdomsmekanismen ved MS blir bedre.

Intervju med Dagens Medisin

Proteomics Unit (PROBE)