Støtte til eksternfinansierte prosjekter (BOA)
UiB Opp

UiB Opp 2.14 Åpen vitenskap (Open Science)

Datahåndteringsplaner (Data Management Plan, DMP) - Krav og praktiske eksemplarer

Kursinnhold:
Å utarbeide en datahåndteringsplan for et forskningsprosjekt er godt vitenskapelig praksis og et krav fra forskningsfinansiører. Vi vil presentere datahåndteringsplan-krav fra NFR og i Horizon Europe, diskutere merverdi for forskere, gi en introduksjon til relevante verktøy, og lede gjennom de forskjellige kapitler i en datahåndteringsplan med utgangspunkt i Science Europe Guide to the International Alignment of Research Data Management. I tillegg vil vi ta med praktiske eksempler for evaluering og diskusjon i den praktiske delen av verkstedet. Målgruppen for verkstedet er både de som ønsker en introduksjon til datahåndteringsplaner og mer erfarne som ønsker seg en mer praktisk tilnærming til tematikken.

Læringsutbytte:
-    Kjenne til DMP-krav fra NFR og Horizon Europe
-    Kjenne til UiBs politikk for åpen vitenskap
-    Kjenne til innhold i DMP (utgangspunkt I Science Europe Guide to the International Alignment of Research Data Management, anbefalt av finansiører)
-    Kjenne til relevante verktøy og ressurs for å skrive, oppdatere, og publisere en DMP
-    Ha evaluert praktiske eksempler fra forskjellige fagfelt

Målgruppe:
Administrativt ansatte

Dato og tid:
24. januar 2024 kl. 0900 - 1200

Sted:
Nygårdsgaten 5, 1. etg., rom 1E301 Sydneshaugen