Senter for klima og energiomstilling (CET)
Studenter

5 grunner til lesesalsplass hos CET

- Hvis du vil bli inkludert i et veldig godt akademisk og sosialt miljø, så er CET et veldig bra sted å ha lesesalsplass.

4 students sitting outside of the social sciences building
(Fra venstre): Masterstudentene Håvard Bjørnstad, Marianne Willassen, Per Gunnar Sakseid og Marita Johansen hadde lesesalsplass hos CET studieåret 2018/2019.
Judith Dalsgård

Siden oppstarten har CET hatt flere kull med masterstudenter som har hatt lesesalsplass på senteret. CET ser etter studenter i alle fag som skriver oppgave innenfor temaene vi forsker på fordi vi mener det er en god måte å utvikle tverrfaglig kunnskap om klima- og energiomstilling på. Men hva får masterstudentene ut av å ha lesesalsplass ved CET?

Vi har snakket med kullet fra 2018/2019 om hvordan det var å skrive masteroppgaven sin hos CET. Les Marita, Marianne, Per Gunnar og Håvards fem grunner til å ha lesesalsplass hos oss.

1. Tverrfaglig og internasjonalt:

CET er et tverrfaglig og internasjonalt forskningssenter. I lokalene i 6. etasje av SV-bygget vil du møte forskere og ansatte med bakgrunn fra blant annet samfunnsgeografi, systemdynamikk, medier og kommunikasjon, administrasjons- og organisasjonsvitenskap. I tillegg har CET et Affiliate-nettverk som består av over 50 forskere med fra NORCE, UiB og NHH. Både i Affiliate-nettverket og på kontorene våre har vi forskere som har flyttet til Norge for å jobbe, noe som gir oss et internasjonalt perspektiv på forskningen og livene våre.

Per Gunnar Sakseid, masterstudent i samfunnsgeografi sier:

- CETs tverrfaglighet er uvurderlig! Det er lett å låse seg fast i sin egen disiplin, derfor er det spennende å få innsikt i det samme temaet fra ulike vinkler. Her er det fokus på tverrfaglige prosjekter, noe som er en stor fordel. Det ga unike perspektiver på masteroppgaven...

- ...og på livet, skyter Håvard inn med et smil.

Som internasjonalt forskningssenter er engelsk dagligtalen på seminarer, møter og i sosiale sammenhenger.

2. Flue på veggen hos et forskningssenter

CET oppmuntrer masterstudentene til å aktivt delta på senterets daglige aktiviteter, fra våre mandagsmøter og lunsjer, til seminarer og konferanser.

- På CET får du se hvordan det er å jobbe i akademia, hvordan forskere samarbeider og hva slags type prosjekter de jobber med. Spesielt får du innblikk i hvordan det er å være stipendiat. Det har gitt meg ideer om egen karriere, og gitt meg et godt grunnlag for å vurdere om jeg har lyst til å fortsette i akademia eller ikke, sier Marita Johansen, masterstudent i helsepsykologi.

- Vi blir behandlet som kollegaer, og oppmuntres til å delta på lunsjseminarene og bli kjent med forskningsmiljøet. Du kommer mye tettere på forsking og forskerne enn når du sitter på en av de store lesesalene, legger Per Gunnar til.

3. Akademisk input

Som du har skjønt, er vi opptatt av å dele og utveksle kunnskap på CET. Noen av aktivitetene du som masterstudent kan bli med på er:

• Det årlige masterseminaret: I februar/mars presenterer masterstudentene oppgavene sine for forskere ved CET. Dette er en unik mulighet til å motta tilbakemeldinger før innspurten begynner.
  • CET Lunsjseminarer: Vanligvis onsdager 12.15-13.00, vi inviterer forskere til å presentere noe de jobber med, og spiser lunsj. Presentasjonene er korte slik at det er god tid til diskusjon.
  • Work-in-progress seminarer: Forskerne ved CET leser hverandres utkast på artikler og prosjekter, og gir tilbakemeldinger samt diskuterer.
  • Workshops, konferanser og seminarer i nettverket vårt.

Vi pleier også å spise lunsj sammen, hvor vi diskuterer både det faglige og det hverdagslige.

4. Et sosialt og profesjonelt nettverk

CET er også et sosialt forskningsmiljø, og vi har en open-door policy. Vi er et ungt senter, og finner ofte på ting sammen utenfor arbeidstid også - som fjellturer og lønningspils. Ukens viktigste (sosiale) møte finner sted fredag 14.00: Da er det tid for Friday Cake!

- Jeg har satt stor pris på å bli inkludert både profesjonalt og sosialt. Det føles nesten litt eksklusivt, det å være her på CET er litt unikt, sier Marianne Willassen, masterstudent i samfunnsgeografi.

- Hvis du vil være en del at et bra akademisk og sosialt miljø mens du skriver oppgaven din, så er CET stedet for deg, understreker hun.

Nettverket du skaper deg mens du er på CET er ikke bare sosialt, men kan også være et viktig skritt inn i arbeidslivet - enten det er i akademia eller utenfor.

5. En fast lesesalsplass

Vi har fire ledige plasser på lesesalen, og studentene som får dem deler de ikke med noen. CET holder til i 6. etasje på SV-bygget, så det er kort avstand til de fleste institutt ved UiB. Vi har også to møterom med utstyr til videkonferanser og presentasjoner.

Til slutt har Marita en oppfordring til nye masterstudenter på CET:

- Involver deg! Bli med på workshoppene og lunsjseminarene, du lærer så mye! Jeg har lært så mye dette året, spesielt når det kommer til klima. Hvis du er interessert i klimaforskning er CET stedet å være.

Du kan søke om plass for 2022/2023 nå. Søknadsfrist 17. juni!