Norsk senter for kinesisk rett
Praksisopphold i Kina

Høydepunkter fra utvekslingopphold med praksis i Kina

Vi har intervjuet Johanna som kom hjem i sommer etter et semester med praksis og studier i Beijing. Her er hennes høydepunkter fra utvekslingsoppholdet, og hvorfor andre bør velge det samme.

Johanna sammen med sin veileder fra Lloyd's Register, Chen Haibo utenfor kontoret i Beijing.
Johanna sammen med sin veileder fra Lloyd's Register Consulting, Chen Haibo, utenfor kontoret i Beijing.
Maria Holme Lidal

Navn: Johanna Ronneng Winther
Hvilket semester i graden din reiste du på utveksling: 10. semester
Hvor reiste du? Beijing, Kina
Hvilke universitet studerte du ved? Peking University
Hvor hadde du praksis? Lloyd's Register Consulting

Mine høydepunkter fra studieopphold med praksis i Beijing:

1) Bli kjent med nye mennesker fra hele verden gjennom sosiale settinger og studier
2) Få tillit fra arbeidsgiver og mange gode tilbakemeldinger;
3) Holde presentasjon for klienten i prosjektet jeg jobbet på;
4) All den gode maten;
5) Delta på faglig seminar gjennom jobben, i regi av Innovasjon Norge og Den norske ambassaden i Beijing.

Hvorfor valgte du praksis og studier i Kina?

Tre hovedgrunner:
1) Bli kjent med en kultur som er veldig annerledes fra den i Europa og andre vestlige land;
2) Få praksis hos en internasjonal bedrift, og erfaring med andre arbeidslivskulturer;
3) Oppleve Kina på en måte jeg vanskelig vil kunne gjøre på noe annet tidspunkt i livet, gjennom både det sosiale, utdanning og arbeidsliv på samme tid.

Hvorfor bør andre studenter velge å reise på praksis og studier i Kina?

Det er en helt unik mulighet til å få arbeidserfaring i et internasjonalt miljø og et annet land. Samt, få innpasset et praksisopphold som en del av graden. Universitetene UiB samarbeider med er også blant de beste i Kina. Det betyr at man også kan få et enormt faglig utbytte hvis man ønsker det. Professorene er dyktige og medelevene kunnskapsrike, noe som bidrar til en interessant dynamikk i undervisningen.

I tillegg er Kina et utrolig spennende land politisk, kulturelt og sosialt. Det er mange gode muligheter til å reise rundt i landet og få ulike opplevelser. Jeg reiste blant annet til Zhangjiajie et fjellområde i Kina som har inspirert filmen Avatar, og til Shanghai. Ved å dra til ulike byer fikk jeg innsikt i hvor stort land Kina er, og hvor mye forskjellig landet har å by på. Jeg tror at fordi Kina er et land som kan fremstå veldig fremmed for mange, tiltrekker det seg utrolig mange åpne og interessante mennesker som ønsker å bli kjent med folk og ha morsomme opplevelser.

Internship i Kina

Produsent: