Senter for internasjonal helse

Teoridelen av kurset Global Helse

De første 6 ukene av kurset består av en teoretisk innføring i global helse. Gjennom kurset får studenter god innsikt i internasjonale helsespørsmål og en rekke interessante emner tas opp. Kurset har dyktige og anerkjente forelesere, og her kan du lese mer om hvilke temaer de presenterer.

Oversikt og sykdomspanorama
Kurset begynner med en oversikt over global helse, FNs tusenårsmål og historiske trender i helsefaget. Så går man nærmere inn på de store smittsomme sykdommene som tar mange liv, slik som HIV, tuberkulose, malaria, og gastroenteritt. Selv lungebetennelse og diaré kan få dramatiske konsekvenser, spesielt for barn. Studentene får videre presentert globale perspektiver på helseproblemer og sykdommer som ikke er smittsomme, for eksempel ernæring, mødrehelse og mental helse. Man gjennomgår også diabetes og kardiovaskulære sykdommer som er svært vanlige i rike land og øker stekt i fattige land.

Samfunnsmedisinske aspekter
De samfunnsmedisinske aspektene ved global helse er også svært viktige. På dette kurset ser studentene blant annet på hvordan det å være fattig påvirker sjansene for å holde seg frisk og på hvordan økonomien påvirker helsetjenestene i et land. Dessuten presenteres det eksempler på at ulike kulturelle faktorer både kan virke helsefremmende og kan øke risikoen for sykdom. Det understrekes dessuten at etikk og et bevisst forhold til prioritering er nødvendig for å gi et tilstrekkelig helsetilbud til befolkningen.

Helsetilbud i konfliktområder
Et helsetilbud er viktig ikke minst i vanskelige situasjoner og konfliktområder, og foreleserne vil vise eksempler på hvordan man kan gå frem for å tilby dette.

Før studentene reiser på feltopphold får de et kurs i undersøkelsesteknikk, slik at feltbesøket blir nyttig også som læring av klinikk.

Eksamen- og vurderingsform
Studentene skal skrive en oppgave med selvvalgt tema og presentere den i Bergen etter feltoppholdet.

Les mer i emnebeskrivelsen for Global Helse og hvis du ønsker  å ta kun teoridelen som et separat kurs, se emnebeskrivelsen for Global teori.