Digital Lab
Digital Humaniora

VIDEOMØTE: Richard Rogers: Workshop om Digitale Metoder

Richard Rogers holder foredrag om sin nye bok, "Doing Digital Methods", etterfulgt av en workshop hvor deltagere får en praktisk innføring i noen av metodene boken beskriver.

Richard Rogers - Doing Digital Rogers
Doing Digital Methods
(C) Richard Rogers

Ta med laptop for å være med på workshoppen. En lett lunsj serveres, derfor er det nødvendig med påmelding innen mandag 9. mars kl 11.

Om arrangementet:

Situating and Doing Digital Methods: The lecture historicises and theorises digital methods, situating them as a part of the computational turn in internet-related research, however distinct from big data, and contrasts them ontologically and epistemologically from virtual methods, or the importation of methods from the humanities and the social sciences onto the web. It subsequently introduces the study of the ‘natively digital’ (and the notion itself) and discusses the prospects of making findings or having research outcomes that may be grounded in the online, putting forward the notion of ‘online groundedness’. The workshop is practical, introducing how to do digital methods through discussions of the study of Wikipedia, Twitter, Facebook, Instagram, YouTube, Reddit, 4chan as well as Telegram.

Richard Rogers’ nyeste bok er Doing Digital Methods (Sage 2019), som gir metodologiske og praktiske råd om hvordan man bør bruke digitale metoder til å samle og analysere data fra søkemotorer, sosiale medier, og nettsider for forskere i humaniora og samfunnsvitenskap. Richard Rogers leder The Digital Methods Initiative (DMI) ved Universitetet i Amsterdam. DMI er sammensatt av forskere og stipendiater som forsker på nye medier, og designer metoder og verktøy for å bruke nettbaserte tjenester og nettsider (slik som Twitter, Facebook, og Google) til forskning på aktuelle sosiale og politiske temaer.  DMI organiserer vinter- og sommerskoler som er åpne for alle forskere, som denne halvdags-workshopen med DH-nettverket i Bergen vil gi deltakerene en smakebit på.

Doing Digital Methods er tilgjengelig via biblioteket ved UiB, her.