Organisasjonsanalyse og metode
Masteremne
- Studiepoeng
- 15
- Undervisningssemester
- Haust
- Emnekode
- AORG662
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Norsk
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Et bærende hovedtema i emnet er betydningen av å forstå, forklare og forandre. I det ligger at kurset skal gi deltakerne solid innsikt i å forstå og tilegne seg et vitenskapelig kunnskapsgrunnlag, og kunne bruke dette i eget forsknings- og utviklingsarbeid, men også på selvstendig grunnlag kritisk vurdere andre forskningsbidrags metodiske tilnærming og analyse.
Kurset skal gi deltakeren kunnskap om samfunnsvitenskapelige metoder av både kvalitativ og kvantitativ art, vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger, utforming av forskningsdesign og organisasjonsanalyser. Kurset består av både teorigjennomgang og metodegjennomgang, og hvordan teori og metode kobles i analysen av organisasjoner og reformer. Deltakerne skal få innsikt i bruk av organisasjonsanalyser i teori og praksis, og forskjellige metoders styrker og svakheter. Kurset vil ha et særlig fokus på prinsipper og teknikker for hvordan egne eller andres innsamlede data kan tolkes og analyseres.
Læringsutbyte
Deltakerne skal ved avsluttet emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Deltakeren
- Har inngående kunnskap om grunnprinsippene og grunnbegrepene i samfunnsvitenskapelig forskning
- Har kunnskap om vitenskapelige forklaringstyper og forskningsetiske retningslinjer og problemstillinger, og kan kritisk reflektere over dette i relasjon til sitt eget og andres vitenskapelige arbeider
- Har kunnskap om sammenhenger mellom teori og data og ulike typer forskningsdesign som kan brukes i analyse av organisasjoner, og kan identifisere og sammenligne iboende styrker og svakheter både skriftlig og muntlig
- Har kunnskap om kvalitative og kvantitative datainnsamlingsmetoder og hvordan metoder kan kombineres, og brukes aktivt i utforming av et eget forskningsdesign med fokus på innsamling, bearbeiding og analyse av data.
Ferdigheter
Deltakeren
- Kan analysere og argumentere både skriftlig og muntlig for valg av metodisk tilnærming med utgangspunkt i en problemstilling
- Kan anvende og kombinere ulike teorier og metoder i empiriske organisasjonsanalyser og forskningsopplegg, herunder både kvalitative og kvantitative forskningsdesign
- Kan utforme og gjennomføre velbegrunnede og hensiktsmessige forskningsopplegg
- Kan analysere og forholde seg kritisk til vitenskapelig kunnskap, forskningsresultater og vitenskapelige tekster
Generell kompetanse
Deltakeren
- Kan anvende vitenskapelig og metodisk kunnskap i praktisk problemløsning
- Har god kjennskap til etablerte forskningsetiske retningslinjer og kompetanse til å håndtere dette i konkrete forskningsopplegg
- Kan kritisk vurdere metodiske problemstillinger og forskningsresultat
Studiepoeng, omfang
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Krav til forkunnskapar
Deltakere med godkjent obligatoriske krav og bestått eksamen i AORG 607 Forvaltningspolitikk og AORG 602 Organisering, læring og endring vil bli prioritert,
Kurset er godkjent som et OU-kurs (Opplysnings- og utviklingsfondet).
Studiepoengsreduksjon
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Vurderingsformer
Karakterskala
Vurderingssemester
Eksamen vert tilbydd i undervisningssemesteret.
Studentar med gyldig fravær etter § 5-5 i Studieforskrifta til UiB kan søke om utsatt innleveringsfrist. Søknaden må sendes til studieveileder.gov@uib.no innen innleveringsfristen.