Kunstpraksis 3
Lågaregradsemne
- Studiepoeng
- 15
- Undervisningssemester
- Haust
- Emnekode
- ART200
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Norsk/Skandinavisk
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
I tredje semester utdyper studentene sin praksis fortsatt gjennom eksperimentering, dialog og implementering av relevante kunstneriske verktøy og metoder.
Studentene skal utvikle sin evne til å kontekstualisere arbeidet sitt i forhold til samtids- og historisk praksis.
Læringsutbyte
På slutten av emne skal studenten demonstrere:
Kunnskap
- Utvikle konseptuelle resonnementer i forhold til egen kunstpraksis
- Utvikle strategier for presentasjon basert på en vurdering av hvordan ulike tilnærminger påvirker innhold og mening
Ferdigheter
- Begynn å formulere eget kunstnerisk språk
- Innhente relevant kunnskap fra eksterne kilder
Generell kompetanse
- Begynn å formulere eget kunstnerisk språk
Fulltid/deltid
Undervisningssemester
Undervisningsstad
Krav til forkunnskapar
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
Innenfor ART-emner skjer utviklingen av arbeidet i tett dialog med studentens hovedveileder gjennom veiledning, både individuelt og i grupper, som stimulerer til utforskning og eksperimentering. Gruppekritikk oppmuntrer studentene til å finpusse sine reflekterende og analytiske ferdigheter i forhold til arbeidet til jevnaldrende.
Studentene sender inn en individuell semesterplan som skisserer mål og foreslåtte aktiviteter. Disse aktivitetene skal samsvare med læringsmålene for modulen og skal godkjennes av hovedveileder.
Mens det legges vekt på selvstendig utvikling, oppfordres studentene til å delta på forelesninger, presentasjoner, seminarer og workshops når det er tilgjengelig. I tillegg til veiledergruppeaktiviteter, møtes studentene jevnlig med årskullet gjennom semesteret.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Vurderingsformer
Semestervurdering er en mappevurdering som finner sted mot slutten av hvert semester.
Mappen skal inneholde:
- Semesterrapport; en skriftlig redegjørelse for kunstnerisk utvikling gjennom inneværende semester, samt dokumentasjon av kunstnerisk aktivitet.
- Muntlig semestervurdering; en 45-minutters samtale med hovedveileder og en annen intern sensor, som avsluttes med at studenten får strukturert tilbakemelding på eget arbeid og progresjon.
Vurderingskriterier:
- Kunstverk demonstrerer formell, konseptuell og prosessdrevet utforskning, eksperimentering, utvikling og realisering på et mellomnivå.
- Kandidaten viser evne til å tydelig presentere og kontekstualisere kunstverkene sine gjennom skriftlig rapport og vurderingspresentasjon.