Designstrategier og prosesser
Lågaregradsemne
- Studiepoeng
- 15
- Undervisningssemester
- Haust
- Emnekode
- DOR200
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Skandinavisk
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Emnet har som mål å gi studenten innsikt i virkemidler gjennom bruk av ulike designmetoder og prosesser for best mulig oppgaveoppnåelse.
I emnet vil studenten bli bevisst hvordan man oppnår en ønsket designstrategi. Dette gjøres gjennom ulike tilnærmingsmåter i design, eksempelvis å skape gjenstander for å løse et problem, være en reflekterende designer, være en meningsskaper eller løse komplekse problemer i samarbeid med andre.
Emnet vil gi studenten innsikt i et teoretisk og historisk perspektiv av designerens tenkemåter. Kombinere teori og praksis gjennom eksperimentering og utprøving. Gi en innsikt i kompleksiteten, men også mulighetene det gir å jobbe tverrfaglig for å belyse komplekse problemer i samfunnsrelaterte utfordringer.
Emnet tar opp tema som:
- Design Thinking; praksis og historikk
- Fagterminologi, persepsjon, kognitiv forståelse og semiotikk
- Brukerinvolvering og brukerprosesser
- Medmenneskelig tilnærming gjennom brukerinvolvering
- Ideutviklingsmetoder
- Metoder for å jobbe saman i tverrfaglige team.
Læringsutbyte
Studenten skal ved avslutta emne ha følgjande læringsutbytte:
Kunnskap:
- Har kjennskap til metoder for å utvikle kreative idèer.
- Forstår «Wicked problems» i design-sammenheng og kan identifisere kompleksiteten.
- Har kjennskap til ulike brukerprosesser og brukerinvolvering.
- Har kjennskap til relevante verktøy ved å jobbe tverrfaglig.
Ferdigheter:
- Kan visualisere sine ideer på et grunnleggende nivå og viser innsikt i visualiseringsmuligheter.
- Arbeide selvstendig med designrelaterte metoder og prosesser.
- Kan jobbe sammen I tverrfaglige team.
Generell kompetanse:
- Kan utvikle og teste prototyper, samt reflektere og forbedre.
- Kan kommunisere og samhandle med andre i designfaglige utviklingsprosesser, innenfor og utenfor eget fagområde.
Fulltid/deltid
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Undervisningsstad
Krav til forkunnskapar
Krav til studierett
Opptak til dette emnet krever studierett i Bachelorprogrammet i design, studieretning møbeldesign og interiørarkitektur.
Arbeids- og undervisningsformer
I emnet vil studentene undevises gjennom en kombinasjon av teori og praksis ved eksperimentering og utprøving.
Eksempler på undervisning- og arbeidsformer i emnet:
- Forelesninger
- Workshops der studentene jobber både selvstendig og i team.
- Studentene jobber med case-relaterte oppgaver der de får testet ut ferdigheter og kunnskap.
- Eksperimentering og uttesting på/med brukere.
- Selvstendig arbeid/egenstudier.
- Veiledning vil foregå gruppevis.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Det kreves oppmøte til introduksjon og annonserte gruppegjennomganger på Mitt UiB.
(ved bestått kan studenten melde seg til vurdering)
Vurderingsformer
I emnet skal kandidaten levere:
Skriftlig og visuelt refleksjonsnotat på maks 2000 ord + bilder.