Den akademiske prosessen: frå idé til presentasjon

Masteremne

Emnebeskrivelse

Mål og innhald

Mål

Emnet har som mål å gi studentene ferdigheter og generell kompetanse om forskningsprosessen fra ide og utvikling til presentasjon av masterprosjekt. Målet er å styrke kritisk refleksjon omkring de ulike trinnene i en forskninsgsprosess. ved at studentene utveklser erfaringer og bidrar med konstruktiv kritikk av hverandres arbeider. Emnet undervises over fire semestre (for heltidsstudenter) eller åtte semestre (for deltidstudenter).

Innhold

Åtte seminarer med følgende tematikk (kronologisk rekkefølge):

  • Akademisk skriving
  • Problemstilling
  • REK og Rette, (rammer, regler og erfaringer)
  • Metode
  • Resultat og diskusjon
  • Innledning
  • Abstrakt og tittel
  • Presentasjonsteknikk/formidling

En seminardag

  • Andreårsstudentene presenterer masterprosjektene sine for førsteårsstudentene.

Studentkonferanse

  • Studentene presenter sine ferdigstilte masteroppgaver, eller sine planlagte masterprosjekt, for andre studenter, stab, representanter fra arbeidsliv og representanter fra akademia. I forkant av konferansen skal alle studentene ha deltatt aktivt på en undervisningsdag i presentasjonsteknikk.

Presentasjon i forskningsgruppe

  • Studentene gir i løpet av studieløpet to presentasjoner av masterprosjektet sitt i den forskningsgruppen som de hører til i.

Læringsutbyte

Studenten skal ved avsluttet emne ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har inngående bred kunnskap om

  • nøkkelterminologi i sitt eget felt
  • de ulike trinnene i en forskningsprosess

Ferdigheter

Studenten kan

  • formidle nøkkelterminologi i sitt eget felt til et akademisk og allment publikum
  • kritisk reflektere og gi konstruktive innspill til medstudenter sine presentasjoner av egne masterprosjekt.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle sitt eget masterprosjekt på en strukturert og tydelig måte.
  • kommunisere målsetning, metode og resultat av masterprosjektet til et akademisk og allment publikum.
  • reflektere overordnet omkring de ulike delene av en forskningsprosess, inkludert styrker og begrensninger knyttet til eget og medstudenters masterprosjekter.

Studiepoeng, omfang

10 studiepoeng

Studienivå (studiesyklus)

Master

Undervisningssemester

Høst/vår. Emnet undervises over fire semestre (heltid) eller åtte semestre (deltid)
Krav til forkunnskapar
Ingen
Tilrådde forkunnskapar
Ingen
Studiepoengsreduksjon
Ingen
Krav til studierett
Studierett på masterprogram i helse og samfunn. Studenter ved andre masterprogram kan søke om plass ved å kontakte studie.igs@uib.no.
Arbeids- og undervisningsformer

Seminarer, forskningsgruppemøter og studentkonferanse.

Muntlige presentasjoner

Obligatorisk undervisningsaktivitet
  • Deltagelse på seminarer, inkludert presentasjon av eget prosjekt
  • 1.og 3. semester: Seminardag der 2. års studenter presenterer prosjekt for 1. års studenter. 1. års studentene skriver et notat på bakgrunn av presentasjonene som de diskuterer i grupper med medstudenter
  • Deltagelse på studentkonferanse med enten: 1. presentasjon av eget prosjekt, lage abstrakt/poster, delta på dag om presentasjonsteknikker 2.delta i arrangement av konferansen, forberedelse - lese og vurdere innsendte abstrakt, Forberede spørsmål til minimum to presentasjoner, skrive notat etter presentasjoner på konferansen. Delta i evaluering av konferanse
  • Presentasjon av eget prosjekt (2 ganger) for forskningsgruppe.
  • Vurderingsformer
    Skriftlig individuelt refleksjonsnotat
    Karakterskala
    Bestått/ikke bestått
    Vurderingssemester
    Vår
    Litteraturliste
    Der det forekommer litteraturliste vil denne være klar innen 1. juli for høstsemesteret og 1.desember for vårsemesteret.
    Emneevaluering
    Emnet evalueres etter gjeldende retningslinjer for studiekvalitet.
    Programansvarleg
    Programutvalget for master i helsefag
    Administrativt ansvarleg
    Institutt for global helse og samfunnsmedisin