Borns utvikling og velferd

Masteremne

Emnebeskrivelse

Mål og innhald

Emnet skal gi studentene avansert kunnskap om barns utvikling og velferd. I emnet undervises det om ulike perspektiver blant annet teori og forskning om barns utvikling, risiko og beskyttelse, og sosiokulturelle forhold. Innenfor sosiokulturelle forhold gir emnet avansert kunnskap om forhold som særlig angår samiske- og minoritetsbarn, slik som deres rett til eget språk, kultur, etnisitet og religion.

Læringsutbyte

Studenten skal ved avslutta emne ha følgjande læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om sentrale teorier og forsking om barns utvikling og velferd
  • har avansert kunnskap om risiko - og beskyttelsesfaktorer for barnets utvikling og velferd
  • har avansert kunnskap om utvikling og velferd hos barn som utsettes for omsorgssvikt og vold i sitt hjemmemiljø
  • har avansert kunnskap om omsorg, foreldreskap, oppvekstforhold, barn og familiers levekår og samfunnsforhold i barnevernssammenheng
  • har avansert kunnskap om ulike levesett, verdier og rettigheter knyttet til kulturelt mangfold og minoriteter,
  • har avansert kunnskap om kunnskapsbasert praksis i barnevernssammenheng

Ferdigheiter

Studenten

  • kan analysere og dokumentere barns omsorgssituasjon i lys barnets utvikling, oppvekstforhold og familiens levekår
  • kan bruke relevante nasjonale og internasjonale kunnskapsdatabaser og kunnskapsstatuser
  • kan analysere relevante faglige problemstillinger og anvende tilegnet kunnskap på et avansert faglig nivå
  • har avanserte ferdigheiter i akademisk skriving
  • kan analysere og kritisk reflektere over hvordan egne faglige og personlige overbevisninger, verdier, kultur og språk spiller inn på forståelse og utøvelse av barnevernets arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å sikre og dokumentere at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter om barn og familiers behov, verdier, livsstil og foreldrepraksis, relatert til kulturelt mangfold.

Studiepoeng, omfang

15 studiepoeng

Studienivå (studiesyklus)

master

Undervisningssemester

Høst

Undervisningsstad

UiB
Krav til forkunnskapar
Ingen
Studiepoengsreduksjon
Ingen overlapp med emner ved Det psykologiske fakultet
Krav til studierett
Emnet krever studierett på masterprogrammet i barnevernsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Gjennom emnet vil det bli brukt ulike arbeids- og undervisningsformer som forelesningar, seminar, PBL i gruppe, gruppearbeid og individuelle oppgaver, og egenstudie.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
  • Innlevering av skriftlige oppgaver
  • 75% deltakelse i seminarer og PBL
  • obligatoriske gruppepresentasjoner
  • Vurderingsformer

    Mappevurdering som består av 2 oppgaver på 3000 ord(+/- 10%). Gruppebasert eksamen.

    Eksamen vert berre tilbydd i undervisningssemesteret

    Bruk av ChatGPT og annet AI verktøy er ikke tillatt.

    Karakterskala
    Ved sensur av emnet vert karakterskalaen A til F brukt
    Vurderingssemester
    Høst
    Litteraturliste
    Litteraturlisten vil være klar innen 1. juli for høstsemesteret. Listen inneholder både norsk- og engelskspråkleg litteratur.
    Emneevaluering
    Undervisningen blir evaluert i tråd med UiB sitt kvalitetssikringssystem
    Programansvarleg
    Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL)
    Emneansvarleg
    Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL)
    Administrativt ansvarleg
    Det psykologiske fakultet