Nordisk: Språkleg fordjupingsemne A

Lågaregradsemne

Emnebeskrivelse

Mål og innhald

Mål:

Emnet skal gi ei grundig innføring i eit avgrensa temaområde innanfor nordisk språkforsking. Det skal gi kunnskapar og ferdigheiter som går ut over det studentane har tileigna seg på grunn-nivået.

Innhald:

Kva fagområde emnet dekkjer, ligg ikkje fast, men varierer frå gong til gong emnet blir tilbode. Emnet kan gi tilbod om fordjuping i til dømes morfologi, syntaks, fonologi, semantikk, språkhistorie, språkleg variasjon, språkleg tekstanalyse, namnegransking, leksikologi, leksikografi, austnordisk, vestnordisk osv.

Våren 2024: Språk og kjønn

På dette kurset skal vi undersøke forholdet mellom språk og kjønn fra ulike vinklinger. Grunnboken, skrevet av Penelope Eckert og Sally McConnell-Ginet, dekker et bredt område, og har som utgangspunkt at språkbruk er en sosial praksis som som er med på å skape sosial betydning.

Et annet utgangspunkt er forholdet mellom språk og tanke. Spiller det noen rolle hvilket språk vi bruker for hvordan vi tenker? Tenker vi mindre diskriminerende hvis språket er mindre diskriminerende? Eller er det omvendt? Slike vurderinger ligger til grunn for mye av forskningen på språk brukt om kjønn. Vi skal diskutere artikler og masteroppgaver som tar for seg både yrkestitler og pronomen, skjellsord og portrettintervju.

Det er også forsket mye på om hvorvidt, og i så fall på hvilken måte, kjønn har noe å si for hvordan vi snakker og skriver. Bruker jenter og gutter de samme banneordene? Kan måten vi bøyer ord på vise noe om kjønnstilhørighet? Og har middelaldrende menn en egen måte å lage setninger på?

Kurset vil også ha en metodisk komponent. Noen av forelesningene vil være verkstedpreget, ved at dere får prøve dere på å søke i ulike typer korpus i tillegg til at dere får prøve dere på sosiolingvistisk intervju og på tekstanalyse. Spesialister på de ulike metodene vil delta de dagene vi har verksted.

Kurset er forskningsnært, og studentene vil bli kjent med korpusressurser som de kan bruke til egne undersøkelser.

Kurset gir et nytt perspektiv på de nordiske språkene, og det passer samtidig svært godt for studenter som er interesserte i flerspråklighet, språkkontakt og språkendring.

Læringsutbyte

Studenten skal ved avslutta emne ha følgjande læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

har solid kunnskap på det feltet av nordisk språkforsking som emnet omfattar

har kunnskap om teoriar og metodar på feltet

Ferdigheiter

Studenten

kan bruke kunnskapen frå feltet i språklege undersøkingar av avgrensa omfang

kan bruke fagrelevante metodar og vanleg brukte digitale verktøy

kan finne fram til og vurdere kvaliteten på faglitteratur

skriv norsk korrekt og godt

Generell kompetanse

Studenten

kan resonnere om fagrelevante etiske problemstillingar

kan presentere og diskutere språkvitskapleg stoff klart og forståeleg

kan tileigne seg ny kunnskap på høgt fagleg nivå

Fulltid/deltid

-

Studiepoeng, omfang

15 studiepoeng

Studienivå (studiesyklus)

Bachelor

Undervisningssemester

Vår

Undervisningsstad

Bergen
Krav til forkunnskapar
Ingen
Tilrådde forkunnskapar
NOSPAN101, NOSP105 og NOSP106 (eller NOSP102 og NOSP103(-L)) eller tilsvarande emne i nordisk språk på minst 25 studiepoeng.
Studiepoengsreduksjon
Ingen
Krav til studierett
Emnet er ope for alle med studierett ved Universitetet i Bergen
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisninga kombinerer førelesingar med seminar.

Både undervisninga og vurderinga føreset at studentane følgjer emneprogresjonen og arbeider aktivt med lærestoffet.

Det blir ikkje gitt særskild undervisning i individuelt opplagt pensum (jf. Litteraturliste).

Om det melder seg færre enn fem studentar til eit emne, kan instituttet innføre redusert undervisning, jamfør instituttets retningslinjer for dette på Mitt UiB. På emne der dette kan verte aktuelt, vil studentane få informasjon om det ved semesterstart og før semesterregistreringsfristen.

Obligatorisk undervisningsaktivitet

Den emneansvarlege avgjer forma på den obligatoriske aktiviteten, som kan vere

- enten ei skriftleg oppgåve over oppgitt emne på ca. 1000 ord. Studenten skriv bokmål eller nynorsk etter eige val. Den emneansvarlege fastset fristen.

- eller eit munnleg innlegg på ca. 15 minutt over oppgitt emne i ei undervisningsøkt. Den emneansvarlege fastset tidspunktet.

Godkjend aktivitet er gyldig i undervisningssemesteret.

Vurderingsformer

På emnet nyttar ein skriftleg eksamen på seks timar.

Oppgåva blir gitt med det som føresetnad at studentane har delteke på undervisninga.

Målforma på prøva vert fastsett ved loddtrekking seinast 14 dagar før eksamenen startar. I samsvar med nasjonale retningslinjer vert det lagt vekt på korrekt og god språkbruk.

Karakterskala
Karakterskala A-F.
Vurderingssemester
Vår. Eksamen vert berre tilbydd i undervisningssemesteret. Ny eksamen påfølgande semester berre for studentar med rett til ny vurdering.
Litteraturliste

Pensumet er på om lag 1000 sider av normal vanskegrad.

Litteraturlista vil vere klare innan 1. desember.

Den emneansvarlege fastset pensumet. Dersom dette overlappar i vesentleg grad med pensum som studenten har hatt før, må det leggast opp eit individuelt pensum som den emneansvarlege godkjenner.

Emneevaluering
Evaluering blir gjennomført i tråd med Universitetet i Bergen sitt kvalitetssikringssystem.
Hjelpemiddel til eksamen
Retteprogram i Inspera er slått på under skuleeksamen. Ingen andre hjelpemiddel er tillatne.
Programansvarleg
Programstyret for nordisk
Emneansvarleg
Programstyret for nordisk
Administrativt ansvarleg
Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studium
Institutt
Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studium