Pedodonti femte studieår

Masteremne

Emnebeskrivelse

Mål og innhald

Pedodontien omfatter den delen av odontologien som tar sikte på forebyggelse og behandling av utviklingsforstyrrelser, traumer og sykdommer i tenner og omgivende vev hos barn og unge 0 ¿ 18 år, herunder også funksjonshemmede og syke barn. Det undervises også om hvordan man skal kommunisere med barn og deres foreldre, hvor det legges vekt på å forhindre at noen utvikler angst for videre tannbehandling. Ved at pedodonti omfatter barnepopulasjonen, undervises det også i temaet omsorgssvikt/barnemishandling.

Læringsutbyte

Kunnskaper

Studenten skal kunne redegjøre for

  • Atferdsmessige aspekter i barnetannpleien
  • Forstyrrelse i tannutvikling og tannfrembrudd
  • Kariologi (karies, tannråte)
  • Erosjon og tannslitasje ellers
  • Periodonti (sykdommer i tannkjøtt og rothinne)
  • Endodonti (rotbehandling)
  • Traumatologi (traumer mot tenner og deres støttevev)
  • Interseptiv ortodonti (forebyggelse og behandling av mindre tannstillingsfeil)
  • Juvenil protetikk (enkle tannproteser)
  • Tannpleie for funksjonshemmede og syke barn

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • kommunisere med alle aldersgrupper og barns foresatte på en hensiktsmessig måte
  • gjennomføre adekvat undersøkelse og diagnose av gruppens vanlige sykdommer
  • oppdage avvik fra det normale og se når det er behov for å henvise til andre instanser
  • planlegge behandling, samt gjennomføre profylakse og terapi
  • anvende adekvat smertekontroll, samt forebygge og behandle behandlingsvegring og angst for tannbehandling ved bruk av psykologiske og farmakologiske teknikker

Generell kompetanse

Studenten skal kunne

  • vise respekt for den enkelte pasient som et individ under vekst og utvikling, og innse at pasienter har forskjellige behov og forutsetninger
  • demonstrere den forståelsen at karies er en sykdom som i initial fase kan stanses opp eller reverseres
  • formidle, spesielt til småbarnsgruppens foreldre, viktigheten av at de også tar tannhelseansvar og lærer de hvordan de gjør det
  • beherske de ulike fagområdene som barnetannpleie representerer
  • vise forståelse for samfunnsmessige aspekter i barnetannpleien (eks: dagens multikulturelle samfunn)
  • samarbeide tverrfaglig med øvrig helsepersonell som arbeider med barn og ungdom

Undervisningssemester

9. semester
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen holdes som propedeutisk kurs, forelesninger, seminarer og klinikk.
Obligatorisk undervisningsaktivitet

Godkjent klinisk kurs er en forutsetning for å gå opp til endelig eksamen.

All undervising er obligatorisk, bortsett frå førelesinger.

Studenten er ansvarleg for å melde om fråvær, og ugrunna fråvær er ikkje tillate.

I tillegg til krav om deltaking, må dei faglege krava vere oppfyllde, både når det gjeld kvalitet på arbeidet og tilstrekkeleg mengdetrening.

I dette emnet er obligatoriske aktivitetar gyldige i to semestre.

Vurderingsformer
4 timers skriftlig eksamen
Karakterskala

A-F

Emneevaluering
Skriftlig evaluering via Mi side.
Institutt
Institutt for klinisk odontologi