Pedodonti + godkjent klinikk

Lågaregradsemne

Emnebeskrivelse

Mål og innhald

Faget pedodonti er rettet mot orale helseproblemer hos barn fra 0 til 18 år, og i bachelorstudiet legges hovedvekten på sykdomsforebygging, risikovurdering, diagnostikk, non-operativ (ikke-invaderende) behandling og behandlingsoppfølging.

Læringsutbyte

Kunnskap:

Studenten ¿

  • har innsikt i atferdsmessige aspekter i barnetannpleien
  • kan identifisere forstyrrelse i tannutvikling og tannfrembrudd
  • kan redegjøre for kariologi og ha kjennskap til endodonti hos barn og unge
  • kan identifisere og forklare hvordan erosjon og tannslitasje opptrer hos barn og unge
  • kan redegjøre for forebyggende behandlingsprinsipper for karies, erosjon og tannslitasje hos barn og unge
  • kan redegjøre for gingivitt og periodontitt i det primære og unge permanente tannsett hos barn og unge, og forklare hvordan man kan forhindre utvikling
  • har innsikt i traumatologi i det primære tannsett og unge permanente tannsett og redegjøre for akuttbehandling av traumeskader
  • har innsikt i tannpleie for funksjonshemmede og syke barn og unge, samt sjeldne medisinske til-stander
  • kjenner til prinsippene for behandling under sedasjon og generell anestesi

Ferdigheter

Studenten¿

  • kan skape kontakt og kommunisere med barn og foresatte, samt vise interesse og vilje til å mestre ulike situasjoner
  • kan gjennomføre adekvat diagnose av de vanlige orale sykdommer hos barn og unge, utarbeide, gjennomføre og evaluere en individuelt tilpasset behandlingsplan innenfor tannpleiers kompe-tanseområde
  • kan oppdage avvik fra det normale og se når det er behov for å henvise til tannlege eller andre instanser (også vise årvåkenhet i forhold til omsorgssvikt/barnemishandling)
  • kan drive tannhelsefremmende arbeid og være oppdatert på fluor
  • kan håndtere ulike former for behandlingsvegring, utføre systematisk tilvenningsbehandling
  • kan føre korrekt journal
  • kan oppvise god arbeidshygiene jmf. Hygieneforskriftene

Generell kompetanse

Studenten ¿

  • er bevisst sine profesjonelle holdninger til utøvelsen av tannpleiefaget blant barn og ungdom
  • viser respekt for den enkelte pasient som et individ under vekst og utvikling og erkjenner at pasi-entene stiller med forskjellige behov og forutsetninger
  • erkjenner behov for egen fortløpende oppdatering og kvalitetssikring av kunnskaper og ferdighe-ter
  • viser forståelse for samfunnsmessige aspekter i barnetannpleien (eks: dagens multikulturelle samfunn)
  • er bevisst på betydningen samarbeide tverrfaglig med øvrig helsepersonell som arbeider med barn og ungdom

Studienivå (studiesyklus)

Bachelor

Undervisningssemester

Vår og haust
Krav til studierett
Bachelorprogram i tannpleie
Arbeids- og undervisningsformer

Introduksjonskurs, klinisk undervisning/tjeneste, forelesninger, ferdighetskurs, samarbeid med tannlegestudenter.

2. studieår høst og vår: En klinikkøkt pr uke. Normalt 11 forelesninger i høstsemesteret og 17 forelesninger i vårsemesteret. Seminar om barnevern

3.studieår, høst: To klinikkøkter pr uke. 3 timer pediatriundervisning og seminar om sjeldne medisinske sykdommer (undervisere fra TAKO-senteret ved Lovisenberg sykehus).

Obligatorisk undervisningsaktivitet

Innføringsseminar 4 timer + klinisk tjeneste 3 timer per uke i 3.-4. semester og 6 timer per uke i 5. semester er obligatorisk.

Studenten må ha bestått klinisk tjeneste for å kunne gå opp til eksamen.

All undervising er obligatorisk, bortsett frå førelesingar.

Studenten er ansvarleg for å melde om fråvær, og ugrunna fråvær er ikkje tillate.

I tillegg til krav om deltaking, må dei faglege krava vere oppfyllde, både når det gjeld kvalitet på arbeidet og tilstrekkeleg mengdetrening.

I dette emnet er obligatoriske aktivitetar gyldige i to semestre.

Vurderingsformer
4 timers skriftlig eksamen
Karakterskala
Bestått/ ikke bestått i klinikk og A-F på skriflig eksamen
Vurderingssemester
Haust og vår
Emneevaluering
Emnet evalueres hvert tredje år
Hjelpemiddel til eksamen
Ingen
Institutt
Institutt for klinisk odontologi