Pedodonti + godkjent klinikk
Lågaregradsemne
- Studiepoeng
- 15
- Undervisningssemester
- Haust
- Emnekode
- TPBAPED
- Talet på semester
- 3
- Undervisningsspråk
- Norsk
- Ressursar
- Timeplan
- Litteraturliste
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Læringsutbyte
Kunnskap:
Studenten ¿
- har innsikt i atferdsmessige aspekter i barnetannpleien
- kan identifisere forstyrrelse i tannutvikling og tannfrembrudd
- kan redegjøre for kariologi og ha kjennskap til endodonti hos barn og unge
- kan identifisere og forklare hvordan erosjon og tannslitasje opptrer hos barn og unge
- kan redegjøre for forebyggende behandlingsprinsipper for karies, erosjon og tannslitasje hos barn og unge
- kan redegjøre for gingivitt og periodontitt i det primære og unge permanente tannsett hos barn og unge, og forklare hvordan man kan forhindre utvikling
- har innsikt i traumatologi i det primære tannsett og unge permanente tannsett og redegjøre for akuttbehandling av traumeskader
- har innsikt i tannpleie for funksjonshemmede og syke barn og unge, samt sjeldne medisinske til-stander
- kjenner til prinsippene for behandling under sedasjon og generell anestesi
Ferdigheter
Studenten¿
- kan skape kontakt og kommunisere med barn og foresatte, samt vise interesse og vilje til å mestre ulike situasjoner
- kan gjennomføre adekvat diagnose av de vanlige orale sykdommer hos barn og unge, utarbeide, gjennomføre og evaluere en individuelt tilpasset behandlingsplan innenfor tannpleiers kompe-tanseområde
- kan oppdage avvik fra det normale og se når det er behov for å henvise til tannlege eller andre instanser (også vise årvåkenhet i forhold til omsorgssvikt/barnemishandling)
- kan drive tannhelsefremmende arbeid og være oppdatert på fluor
- kan håndtere ulike former for behandlingsvegring, utføre systematisk tilvenningsbehandling
- kan føre korrekt journal
- kan oppvise god arbeidshygiene jmf. Hygieneforskriftene
Generell kompetanse
Studenten ¿
- er bevisst sine profesjonelle holdninger til utøvelsen av tannpleiefaget blant barn og ungdom
- viser respekt for den enkelte pasient som et individ under vekst og utvikling og erkjenner at pasi-entene stiller med forskjellige behov og forutsetninger
- erkjenner behov for egen fortløpende oppdatering og kvalitetssikring av kunnskaper og ferdighe-ter
- viser forståelse for samfunnsmessige aspekter i barnetannpleien (eks: dagens multikulturelle samfunn)
- er bevisst på betydningen samarbeide tverrfaglig med øvrig helsepersonell som arbeider med barn og ungdom
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
Introduksjonskurs, klinisk undervisning/tjeneste, forelesninger, ferdighetskurs, samarbeid med tannlegestudenter.
2. studieår høst og vår: En klinikkøkt pr uke. Normalt 11 forelesninger i høstsemesteret og 17 forelesninger i vårsemesteret. Seminar om barnevern
3.studieår, høst: To klinikkøkter pr uke. 3 timer pediatriundervisning og seminar om sjeldne medisinske sykdommer (undervisere fra TAKO-senteret ved Lovisenberg sykehus).
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Innføringsseminar 4 timer + klinisk tjeneste 3 timer per uke i 3.-4. semester og 6 timer per uke i 5. semester er obligatorisk.
Studenten må ha bestått klinisk tjeneste for å kunne gå opp til eksamen.
All undervising er obligatorisk, bortsett frå førelesingar.
Studenten er ansvarleg for å melde om fråvær, og ugrunna fråvær er ikkje tillate.
I tillegg til krav om deltaking, må dei faglege krava vere oppfyllde, både når det gjeld kvalitet på arbeidet og tilstrekkeleg mengdetrening.
I dette emnet er obligatoriske aktivitetar gyldige i to semestre.