Portfolio og formidling
Lågaregradsemne
- Studiepoeng
- 10
- Undervisningssemester
- Vår
- Emnekode
- VIS240
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Skandinavisk
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
For å kunne delta i relevante designfaglige og profesjonelle sammenhenger må studenten ha profesjonsforståelse og formidlingsevne. I emnet jobber studentene med å lage portfolio og dokumentasjon av egen praksis, der kritisk refleksjon, diskusjon, kommunikasjon og formidling er viktige elementer.
Emnet har som mål å forberede studentene til å synliggjøre egen designfaglig kompetanse overfor vesentlige målgrupper, samt identifisere viktige aktører i feltet.
Læringsutbyte
Studenten skal ved avslutta emne ha følgjande læringsutbytte:
Kunnskap:
- skal ha forståelse for å definere målgruppe og anvende relevante virkemidler og medier i formidlingen av egen designfaglig kompetanse,
- kan reflektere kritisk over egen og andres designpraksis, og sette denne inn i en videre samfunnsmessig sammenheng.
Ferdigheter:
- presentere egne designprosjekter og egen profesjonell rolle,
- dokumentere og tilrettelegge designprosjekter for portfolio,
- realisere og formidle sine designfaglige intensjoner på et profesjonelt nivå,
- initiere og styre kreative prosesser og dokumentere designfaglig metodeforståelse.
Generell kompetanse:
- ta ansvar for egen designfaglig videreutvikling,
- presentere argumenter for egen kompetanser, ferdigheter, kunnskap og erfaring til relevante målgrupper.
Fulltid/deltid
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Undervisningsstad
Krav til forkunnskapar
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
Eksempler på undervisnings- og arbeidsformer i emnet:
- Forelesning
- Gruppearbeid og diskusjon
- Individuelt arbeid og samtaler
- Delgjennomganger og presentasjon.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Det kreves oppmøte til introduksjon og annonserte gruppegjennomganger.
Studenten skal i emnet levere dokumentasjon av arbeider i relevant format til gitt frist, samt gjennomføre en presentasjon av arbeider (20 min).
(ved godkjente aktiviteter kan studenten melde seg til vurdering)
Vurderingsformer
Skriftlig refleksjonsnotat med dokumentasjon av arbeider og prosessbeskrivelse rundt egen læring og resultater. Maks. 2000 ord.
(Innlevering/Hjemmeeksamen)