Hjem
Barnevern, likeverd og inkludering
Nyhet

Kunnskapskilder i barnevernet

Ny forskning fra BLI spiller inn i debatten om kvalitet i barneverntjenesten. I en spørreundersøkelse blant 390 ansatte i kommunalt barnevern har Anette Christine Iversen og Kåre Heggen undersøkt hvilke kilder til kunnskap sosialarbeidere opplyser at de bruker i det daglige, og om det er sammenhenger mellom dette og utdanning, erfaring og stilling.

Illustrasjonsfoto av en mann og en kvinne som ser ut til å diskutere noe ved en bokhylle
Foto/ill.:
Illustrasjonsfoto: www.Colourbox.no

Hovedinnhold

Sosialarbeiderne som deltok i Iversen og Heggens (2015) studie opplyste at de i stor grad brukte seg av dialoger med kollegaer og personlige erfaringer som sentrale kunnskapskilder i det daglige arbeidet i det kommunale barnevernet. Det å oppsøke fagfellevurdert forskning fremsto som mindre anvendt i det daglige. Iversen og Heggen drøfter resultatene i lys av den store graden av usikkerhet, kompleksitet og særegenhet som ofte inngår i spørsmål om omsorgssvikt, og som dermed gjerne nødvendiggjør diskusjoner og kritisk refleksjon sammen med kollegaer og ledere.


Les mer i den fagfellevurderte artikkelen «Child welfare workers use of knowledge in their daily work.» (Iversen & Heggen, 2015). Se lenke i meny til høyre.