Geodynamikk og Bassengstudier
Journal of the Geological Society (JGS) Early Career Award

Christian Haug Eide tildeles JGS Early Career Award for 2017

Geo illustrasjon
Figur 1: Figuren viser rørsystemer som fører magma til vulkaner som fantes på østgrønland for mange millioner år siden (A), og hvordan disse rørsystemene er eksponert i klipper på Grønland i dag etter flere kilometer med landheving (B).
Christian Haug Eide

Den gledelige nyheten om at Christian Haug Eide er blitt kåret til den prestisjefylte prisen for 2017 ble mottatt tirsdag denne uken fra redaksjonen i Journal of the Geological Society (JGS). Den prisbelønte artikkelen finner du i lenken under. Der finner du også en omtale av arbeidet i Geoforskning.no.

Christian arbeider ved Institutt for Geovitenskap ved Universitetet i Bergen, og forsker blant annet på 'rørsystemene' i jordskorpen som fører magma til vulkaner.

Dette arbeidet handler om hvordan vulkanske rørsystemer blir styrt av bergartene som er under vulkanene. Arbeidet er gjort ved å undersøke rørsystemer under vulkaner som fantes på Østgrønland for mange millioner år siden (se figur), og er gjort i samarbeid med forskere fra University of Aberdeen og Universitetet i Oslo.

Resultatene i artikkelen kan legge grunnlaget for å øke forståelsen av prosesser i magmakammer under vulkaner, å bedre kunne tolke data fra aktive vulkaner, og for å bedre kunne lete etter reservoarer i områder der det var vulkaner tidligere, slik som i havområdene rundt det nordlige Atlanterhavet.

Selve prisen blir tildelt 12. mars i Burlington House i London.