Geodynamikk og Bassengstudier
TSG International Structure Conference

Tectonic Studies Group’s Generalforsamling (14.-16. januar 2019)

Institutt for geovitenskap har denne uken vært arrangør av generalforsamlingen i Tectonic Studies Group (TSG), i Universitetsaulen ved UiB.

TGS International Conference 2019 Bergen
Atle Rotevatn (UiB), Anette Tvedt (Petrolia Noco) og Karen Mair (UiO) opening the conference in the university aula at the university of Bergen.
Atle Rotevatn

Denne uken har Institutt for geovitenskap, Universitetet i Bergen,  arrangert Tectonic Studies Gruop (TSG) generalforsamling (14.-16. Januar 2019). TSG har eksistert siden tidlig på 1970-tallet som et forum for diskusjon av forskning innen strukturgeologi og tektonikk og er en spesialistgruppe tilknyttet Geological Society of London. Tre dager med presentasjoner og postere ble avholdt i Universitetsaulaen ved Naturhistorisk Museum, Bergen, og dekket en rekke temaer innen strukturgeologi og tektonikk, inkludert: forkastningsutvikling og sprekkedannelser, rifter, bassenger og passive marginer, orogenese, forkastningssoner og væskestrøm, magmatisme og intrusjoner, salttektonikk, aktiv tektonikk og seismiske farer samt applikasjoner til reservoarer og ressurser. Spesielt inviterte foredragsholdere på årets møte har inkludert: Kate Clark, GNS Science (New Zealand); Espen Torgersen, Geologisk undersøkelse i Norge; Luca Smeraglia, Sapienza Universitet i Roma (Italia); Grace Shephard, Universitetet i Oslo; og Joanna Faure Walker (UCL).

I tillegg til presentasjons- og posterøktene, gikk det to korte kurs søndag 13. januar 2019 ved Institutt for geovitenskap:
'Seismic interpretation; application to structural geology and potential pitfalls" holdt av Chris Jackson (Imperial College) og Clare Bond (University of Aberdeen), og
'Fracture network topology analysis in Network GT' gitt av Bjørn Nyberg og Casey Nixon (University of Bergen).

Finansiering fra VISTA har gitt stipendiater og unge forskere muligheten til å delta i årets møte, og dette har også inkludert støtte til hovedtalerne og kortkursholderne. Møtet har også blitt finansiert med hjelp fra Petrolia Noco, Equinor, Aker BP og Concedo.

Atle Rotevatn (Universitetet i Bergen) har ledet årets komité som består av: Rob Gawthorpe, Emilie Randeberg, Casey Nixon, Izzy Edmundson, Thomas Berg Kristensen og Vilde Dimmen (alle fra Universitetet i Bergen) sammen med Karen Mair (Universitetet i Oslo) og Anette Tvedt (Petrolia Noco).