Dyreavdelingen
Arbeid med genmodifiserte organismer og dyr

Arbeid med GMO-dyr er underlagt flere lovver og retningslinjer.

Dyreavdelingen er godkjent for innesluttet bruk av GMO dyr. Kopi av godkjenningen finner du som vedlegg nederst på denne siden. Det kan være aktuelt å vedlegge denne når du sender inn melding om bruk.

Vi anbefaler Helsedirektoratets sider om genteknologi.

Alminnelige sikkerhetstiltak

Vi henviser til Forskrift om innesluttet bruk av genmodifiserte mikroorganismer, GMM-forskriften:

Alminnelige sikkerhetstiltak:

For all virksomhet som innbefatter GMM, gjelder prinsippene for god mikrobiologisk praksis og følgende prinsipper for god sikkerhet og hygiene på arbeidsplassen:

• påse at arbeidsplassen og miljøet eksponeres for GMM på et så lavt nivå som mulig
  • anvende tekniske kontrolltiltak ved kilden og utfylle disse tiltakene med hensiktsmessig vernetøy og personlig verneutstyr om nødvendig,
  • regelmessig prøve og vedlikeholde kontrolltiltak og -utstyr på hensiktsmessig måte,
  • eventuelt kontrollere nærvær av levedyktige organismer fra virksomheten utenfor den primære fysiske inneslutningen,
  • gi personalet hensiktsmessig opplæring,
  • om nødvendig nedsette komiteer eller underkomiteer for biologisk sikkerhet,
  • om nødvendig utforme og iverksette lokalt praktisk regelverk for personalets sikkerhet,
  • sette opp biologiske faremerker der det trengs,
  • sørge for at personalet har vaske- og dekontamineringsanlegg
  • føre tilfredsstillende journaler
  • forby spising, drikking, røyking, bruk av kosmetikk eller oppbevaring av mat for konsum i arbeidsområdet
  • forby pipettering med munnen,
  • sørge for skriftlige instrukser for standard driftsprosedyrer der det trengs for å garantere sikkerheten,
  • ha effektive desinfeksjonsmidler og særskilte desinfiseringsprosedyrer tilgjengelig i tilfelle spredning av GMM,
  • eventuelt sørge for sikker oppbevaring av kontaminert laboratorieutstyr og -materialer.

Arbeid med GM dyr og kombinasjonsbruk

Prosedyre for arbeid med genmodifiserte dyr og kombinasjonsbruk av dyr og genmodifiserte mikroorganismer (dyr/GMM)

Dyreavdelingens prosedyre for arbeid i dyrerom med genmodifiserte dyr og kombinasjonsbruk av dyr og genmodifiserte mikroorganismer (dyr/GMM) er basert på at slikt arbeid som foregår her er kun klasse 1 eller 2, dvs vurdert med ingen eller svært liten risiko.

• Før rommet tas i bruk skal forskergruppen sende melding om godkjenning av innesluttet kombinasjonsbruk til Helse og Sosialdirektoratet på fastsatt skjema,  Dyreavdelingen skal ha kopi av dette før prosjektoppstart
  • Rommet /avdelingen (godkjent areal for kombinasjonsbruk) skal låses utenom ordinær arbeidstid.
  • Dyrerom til kombinasjonsbruk skal ha forrom som fungerer som sluse.
  • Rommet må innfri generell krav til dyrerom, det vil si lett dekontaminerbart, solide materialer og vaskbare overflater, med forrom som gnagerbarriere og dør med inspeksjonsvindu.
  • Internkontrollhåndboken skal være tilgjengelig på forrommet.
  • Rommet skal ha egen farge romskjema/loggskjema når dyr/GMM aktivitetet foregår.
  • Aktivitet i rommet loggføres på loggskjema.
  • Personalet (inkl forskergruppen) benytter eget overtrekkstøy (hette, hansker, munnbind og stellefrakk) ved arbeid i rommet.
  • Det skal være hånddesinfeksjons middel tilgjengelig i rommet.
  • Det skal være middel til overflatedesinfeksjon i rommet.
  • Alle bur skal transporteres lukket, til flistømmestasjon. Herfra vil flis gå i lukket kontainer til forbrenning. Alt avfall fra dyrerom med kombinasjonsbruk pakkes i lukkede avfallsposer, så i søppelsekk før det transporteres bort, til forbrenning.
  • Søl skal tørkes opp umiddelbart og arealet (benken, golvet) desinfiseres.
  • Knust glass og skarpe gjenstander må samles i egnet beholder for stikkende/skjærende.
  • Når arbeidet med dyr/GMM er avsluttet og prosjektet avsluttet skal rom og utstyr dekontamineres før rommet tas i bruk til nye forsøk.

Se også GMM-forskriften (forskrift om innesluttet bruk av genmodifiserte mikroorganismer). Denne forskriften er aktuell for deg som jobber med genmodifisert materiale i kombinasjon med dyr - se Vedlegg IE, IF og IIB

Transport, import og eksport av GMO

Relevant er også Forskrift om merking, transport, import og eksport av genmodifiserte organismer.

Dyreavdelingenes tiltak ved frisetting av GMO:

• Ved lavrisiko-klassifiering (1 eller 2: ingen spesielle tiltak utover å tørke opp og desinfisere området (benken, golvet). Vaske hender og evt.skylle øyne.
  • Ved høyrisiko-klassifisering: foreløpig ikke aktuelt ved Dyreavdelingene, UiB. Må søkes ny godkjenning av areal (i så fall P3-lab) om dette skulle bli aktuelt.

Risikovurdering:

Dyreavdelingen foretar risikovurdering angående oppstalling av dyrene, transport av dyrene mellom avdelingene, og avfallshåndtering.

"Genetically altered animals (GAA)"

Helsedirektoratet er myndighet for bruk  av Genmodiisiert organismer (hvor den genetiske sammensetning er endret ved bruk av gen- eller celleteknolog)

Genetisk endrede dyr (Genetic Altered Animals GAA) inkluderer både GMO organismer og dyr som er bærere av 'naturlige' mutasjoner og disse fortvaltes under Mattilsynet.