Hypertensjon og hjertedynamikk

Eva Gerdts

Hypertensjon og hjertedynamikk består av forskere fra Klinisk institutt 2 ved Universitetet i Bergen og Hjerteavdelingen ved Haukeland Universitetssykehus. Professor Eva Gerdts er leder av gruppen. Andre ledende forskere i gruppen er førsteamanuensis Dana Cramariuc, postdoktor Helga Midtbø og professor emeritus Knut Matre.

Metoder og forskningfelt

Våre hovedinteresser er hjertesykdom ved høyt blodtrykk, aortastenose, fedme, iskemisk hjertesykdom og kjønnsforskjeller i hjertets struktur og funksjon. Hovedmetoden vår er ekkokardiografi (ultralyd av hjertet) i klinisk og eksperimentell forskning. Andre metoder vi bruker er aplanasjonstonometrisk måling av arteriestivhet, måling av blodtrykk over 24 timer, magnetrøntgenbilder av hjertet og bruk av hjerte-fantomer for å utvikle ekkokardiografi som metode. Vi fokuserer spesielt på å bruke avbildning for å oppdage tidlige tegn til hjerte- og karsykdom.

Fasiliteter

Vi har etablert et klinisk forskningslaboratorium i ekkokardiografi med to avdelinger henholdsvis i første etasje på Sentralblokken på Haukeland Universitetssykehus og i 9. etajse i Laboratoriebygget. Dette fungerer som kjernelaboratorium i en rekke internasjonale multisenterstudier. Vårt eksperimentelle laboratorium brukes til å utvikle nye metoder inklusiv 3D hjerteultralyd. Laboratoriet befinner seg i 9. etasje i Laboratoriebygget.

Samarbeid

Vi samarbeider med flere forskningsgrupper, både nasjonalt og internasjonalt innenfor flere fagfelt og spesialiteter.