Forskergruppen Elektronisk litteratur
Collaboration

Workshop med Berkeley: elektronisk litteratur som ramme for digital humaniora

Med støtte fra Peder Sather-fondet samarbeider forskere ved UiB og University of California, Berkeley om å utforske forbindelsene mellom elektronisk litteratur og digital humaniora.

Photograph of 15 researchers standing on stairs at Berkeley
Forskere fra California og Bergen samlet etter workshop på Berkeley: Foran: Justin Berner, Jessica Pressman, Claudia von Vacano, Mark Marino, Ryan Ikeda. Midterste rad: Jeremy Douglass, Noah Wardrip-Fruin, Stephanie Boluk, Álvaro Seiça, Patrick LeMieux, Alex Saum-Pascaule. Bakerst: Anne Karhio, Scott Rettberg, Jill Walker Rettberg, Mia Zamora.
Claudia von Vacano

Forskning på elektronisk litteratur brakte forskerne sammen til en workshop på Berkeley 6-7 april, 2018. Samarbeidet ledes av leder for UiBs forskergruppe for elektronisk litteratur, Scott Rettberg, og Berkeley's Alexandra Saum-Pascual, som bl.a. forsker på spansk elektronisk litteratur. Det var støttet av en Peder Sather Grant.

I tillegg til Californerne deltok fem forskere fra UiB: Scott Rettberg, Álvaro Seiça, Mia Zamora, Jill Walker Rettberg og Anne Karhio (NUI Galway, og postdoc i digital kultur). Californske deltagere inkluderte Claudia von Vacano, Executive Director of the D-Lab and the Digital Humanities at Berkeley; Noah Wardrip-Fruin, Professor of Computational Media at the University of California, Santa Cruz; Justin Berner and Ryan Ikeda, PhD-stipendiater ved UC Berkeley; Jessica Pressman, Assistant Professor ved San Diego State University; Mark Marino, Associate Professor ved University of Southern California og direktør av Humanities and Critical Code Studies (HaCCS) Lab; Jeremy Douglass, Assistant Professor ved University of California, Santa Barbara; Stephanie Boluk og Patrick LeMieux, begge Assistant Professors ved University of California, Davis.

I tillegg til de academiske presentasjonene var det en performance-kveld med elektronisk litteratur, videoessays og digital poesi. Gruppen planlegger en ny workshop i 2019, med mål om å utgi en antologi om temaet elektronisk litteratur og digital humaniora.