Nasjonal kompetansetjeneste og forskningsgruppe for multippel sklerose
News

Nytt prosjekt: Nettbasert tilbud til barn og unge som har foreldre som har multippel sklerose

Dette er et ettårig prosjekt initiert av Nasjonal kompetansetjeneste for multippel sklerose, Helse Bergen. Torild Mauseth er ansatt som prosjektleder i 50% stilling fra august 2014.

Foreldre_barn
Colourbox

Hun har bakgrunn som helsesøster og har nylig avsluttet sin master i klinisk sykepleie, hvor hun har gjennomført en kvalitativ studie med tema barn og unges erfaringer når mor eller far har multippel sklerose. Psykolog og andre faggrupper vil bli tilknyttet prosjektet etter behov.
Formålet med prosjektet er å utarbeide et nettbasert tilbud til barn og unge, der de kan få opplysning om sykdommen, og hjelp og støtte til å håndtere utfordringer i hverdagen. I tillegg skal artikkelen fra masteroppgaven, «Adolescents’ experiences and coping with parental multiple sclerosis: An interview study», publiseres i et sykepleiefaglig tidsskrift.
Informasjon og erfaring fra andre som har arbeidet med tilsvarende tilbud vil bli hentet inn. Det er også interessant med kommentarer og innspill fra personer som har MS, pårørende og andre som kan ha nyttig informasjon. Dersom du vil bidra med innspill til prosjektet, er du velkommen til å ta kontakt på telefon eller mail.

Mobiltelefon: 95 93 29 37

Epost: Torild.Mauseth@helse-bergen.no